Daimler presenteert brandstofcel voor eCitaro: ‘Grote actieradius en meer passagiers’
Tijdens de Global Public Transport Summit (GPTS) in juni presenteert Daimler Buses de eerste elektrische bus met brandstofcel als range extender. Door de nieuwe brandstofcel geeft de emissievrije lijnbus een grotere actieradius en een hoge passagierscapaciteit.
Met deze nieuwe ‘Mercedes-Benz eCitaro-brandstofcel’ kan de bus ongeveer 350 kilometer rijden zonder aan de laadpaal te hoeven en kunnen er per rit kunnen maximaal 128 passagiers mee. ‘Dankzij de gunstige gewichtsverdeling van batterijen en brandstofcellen in de bus, maakt deze technologie het mogelijk om een groter aantal passagiers mee te nemen’, aldus de busbouwer.
Waterstof en elektriciteit
‘De basis van de brandstofcel is de nieuwe NMC-3 batterij, maar een waterstofgenerator met een vermogen van 60 kW zorgt voor een groter bereik. De combinatie is bijzonder, omdat de elektriciteit van het net tegen een lagere prijs beschikbaar is dan waterstof. Het high tech elektronische regelsysteem in de bus zorgt voor een
mix van batterijvermogen en brandstofcelwerking op de best mogelijke manier. Daar komt bij dat de cel ook efficiënter is in het opslaan van de teruggewonnen energie in de batterij’, legt het bedrijf de werking van het systeem uit.
De bus is inmiddels in productie en zal officieel gepresenteerd worden op het Global Public Transport Summit (GPTS) 2023 van 4 t/m 7 juni 2023. Daarna kan deze besteld worden door vervoersmaatschappijen.
Lees ook:
- Daimler presenteert nieuwe krachtige NMC3-batterij voor eCitaro
- Daimler Buses levert 70 elektrische stadsbussen aan MIVB
U bedoelt zeker een vermogen van 60 kW?
60 kWh zou de capaciteit van de accu kunnen zijn (al is dat voor een bus niet heel veel)..
Is het vermogen 60 kWh?? Of bedoelt u 60 kW..