NS beperkt tickets naar België en Duitsland, consumentenorganisaties boos
Treinreizigers naar België en Duitsland moeten vanaf half juni vooraf een zitplaats reserveren in veel treinen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen zo de enorme drukte indammen, meldt het AD. Consumentenorganisaties zijn boos: “Dit is een verkeerde ontwikkeling.”
Terwijl de NS op binnenlandse routes met wegblijvende reizigers kampt, zitten internationale treinen naar België en Duitsland sinds corona juist stampvol. Een recordaantal mensen boekte in 2022 een internationale trip bij NS. De drukte leidde vorige zomer tot grote problemen. Regelmatig konden niet alle reizigers mee of sloegen treinen stations over omdat ze vol zaten.
NS treft nu maatregelen om een nieuw infarct te voorkomen. Belangenorganisaties ANWB, Fietsersbond, KBO/PCOB en Rover zijn boos. NS maakt internationaal reizen per trein zo veel onaantrekkelijker, stellen ze in een negatief advies aan NS dat dinsdag verschijnt. “De intercity naar België is al veel te duur”, zegt Rover-directeur Freek Bos daarover. “NS zou het tarief moeten verlagen naar hetzelfde tarief als een binnenlandse treinreis. Zo bijzonder is naar België reizen echt niet meer.”
Toegankelijk
Rover wil dan ook dat NS zo snel mogelijk de Eurostar weer toegankelijk maakt voor reizen naar Brussel en de plannen voor een verplichte treinreservering voor de IC Brussel schrapt. “Met de auto wip je zo de grens over. Een treinritje van Rotterdam naar Antwerpen is niet langer dan een rit van Rotterdam naar Tilburg. Het past totaal niet bij deze tijd om daar een reservering voor in te voeren”, zo stelt Rover-directeur Freek Bos.
Volgens Rover past het beleid van NS totaal niet binnen de maatschappelijke opgave om het internationale reizen per trein te bevorderen. Rover roept NS daarom op tot bezinning te komen en vraagt staatssecretaris Vivianne Heijnen om de regie in handen te nemen.
Lees ook: