gelijkrichterstations

GVB gaat remenergie metro terugleveren aan het elektriciteitsnet

Elektriciteit die vrijkomt bij het remmen van de metro in Amsterdam wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Foto: Flickr/Billie Grace Ward.

De Vervoerregio Amsterdam gaat investeren in zogeheten terugleverinstallaties om remenergie terug te vloeien naar het elektricitieitsnetwerk van Liander. De Vervoerregio start in het derde kwartaal van 2024 met het project, laat een betrokkene weten.

De terugleverinstallaties komen in Bullewijk, Nieuwmarkt, Spaklerweg en de Verrijn Stuartweg. Daar komen ze het meest van pas, meldt de Vervoerregio Amsterdam. Volgens Peter Silvis, projectleider bij de Vervoerregio gaat het om gelijkrichterstations die van een zogeheten terugleverinstallatie worden voorzien.

“De moderne GVB-metro’s van het type M5 en M7 genereren elektriciteit bij het remmen, net als een elektrische auto. Die elektriciteit wordt teruggegeven aan de stroomrail. Het netwerk van stroomrails in opgedeeld in secties. Als er zich binnen dezelfde sectie een andere metro bevindt die energie nodig heeft, bijvoorbeeld bij optrekken, dan kan die de teruggegeven elektriciteit gebruiken”, aldus Silvis. “Dat gebeurt helaas niet altijd. En daardoor gaat een groot deel van de opgewekte energie verloren”.

Batterij-opslag niet aan de orde

“Gelijkrichterstations voeden meerdere secties en vanuit redundantie kunnen veel secties ook vanuit verschillende gelijkrichterstations worden gevoed. De gelijkrichterstation beïnvloeden elkaar.” Volgens de projectbegeleider is via simulaties bepaald in welke gelijkrichterstations plaatsing van een terugleverinstallatie naar verwachting het meest efficiënt is. Indien de praktijk overeenkomt met de realiteit kan worden besloten om het systeem uit te breiden, zegt Silvis.

Ook op basis van de business case kwam volgens Silvis naar voren dat teruglevering aan het netwerk van Liander het gunstigst was. “Er zijn verschillende opties onderzocht, zoals teruglevering via de gelijkrichterstations aan het netwerk van Liander, de teruglevering alleen gebruiken binnen het netwerk van GVB en batterij-opslag. Voor teruglevering binnen het GVB-netwerk moeten veel nieuwe kabels worden gelegd en dat maakt deze optie duur. Tijdelijke batterij-opslag is vooral een lokale maatregel, maar bleek minder rendabel.” De betrokkenen hebben de optie voor batterij-opslag overigens nog niet helemaal afgeschreven. Eventuele nieuwe simulaties zouden uitsluitsel kunnen geven voor gebruik in de toekomst.

Koppelen aan laadpalen

De techniek die de vervoerregio en het GVB voor ogen hebben is niet nieuw. Volgens Silvis wordt de teruglevertechniek onder andere in Brussel en Stuttgart toegepast. Dat het in Amsterdam nog meer dan een jaar duurt, heeft er volgens de projectbegeleider mee te maken dat de projectvoorbereiding, inkoop en afspraken met Liander de nodige tijd kosten. “Het is geen plug-and-play-systeem”, aldus Silvis. Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met de instroom van het nieuwe M7-metromaterieel, dat sinds eind-februari in dienst is genomen.

De rechtstreekse koppeling maken met bijvoorbeeld laadpalen, wat door andere partijen onderzocht wordt, is niet bestudeerd, zegt Silvis. “maar met terugleveren aan Liander is deze energie voor iedereen beschikbaar.” Het GVB ontvangt een vergoeding voor de teruglevering. Daar is ook de business case op gebaseerd. “Met de de gestegen energieprijzen afgelopen jaar is het systeem nog interessanter geworden”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Bron: SpoorPro

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.