GVB gaat remenergie metro terugleveren aan het elektriciteitsnet
![](https://www.mobiliteit.nl/wp-content/uploads/2023/03/51703304997_5341d8a165_o-1024x683.jpg)
De Vervoerregio Amsterdam gaat investeren in zogeheten terugleverinstallaties om remenergie terug te vloeien naar het elektricitieitsnetwerk van Liander. De Vervoerregio start in het derde kwartaal van 2024 met het project, laat een betrokkene weten.
De terugleverinstallaties komen in Bullewijk, Nieuwmarkt, Spaklerweg en de Verrijn Stuartweg. Daar komen ze het meest van pas, meldt de Vervoerregio Amsterdam. Volgens Peter Silvis, projectleider bij de Vervoerregio gaat het om gelijkrichterstations die van een zogeheten terugleverinstallatie worden voorzien.
“De moderne GVB-metro’s van het type M5 en M7 genereren elektriciteit bij het remmen, net als een elektrische auto. Die elektriciteit wordt teruggegeven aan de stroomrail. Het netwerk van stroomrails in opgedeeld in secties. Als er zich binnen dezelfde sectie een andere metro bevindt die energie nodig heeft, bijvoorbeeld bij optrekken, dan kan die de teruggegeven elektriciteit gebruiken”, aldus Silvis. “Dat gebeurt helaas niet altijd. En daardoor gaat een groot deel van de opgewekte energie verloren”.
Batterij-opslag niet aan de orde
“Gelijkrichterstations voeden meerdere secties en vanuit redundantie kunnen veel secties ook vanuit verschillende gelijkrichterstations worden gevoed. De gelijkrichterstation beïnvloeden elkaar.” Volgens de projectbegeleider is via simulaties bepaald in welke gelijkrichterstations plaatsing van een terugleverinstallatie naar verwachting het meest efficiënt is. Indien de praktijk overeenkomt met de realiteit kan worden besloten om het systeem uit te breiden, zegt Silvis.
Ook op basis van de business case kwam volgens Silvis naar voren dat teruglevering aan het netwerk van Liander het gunstigst was. “Er zijn verschillende opties onderzocht, zoals teruglevering via de gelijkrichterstations aan het netwerk van Liander, de teruglevering alleen gebruiken binnen het netwerk van GVB en batterij-opslag. Voor teruglevering binnen het GVB-netwerk moeten veel nieuwe kabels worden gelegd en dat maakt deze optie duur. Tijdelijke batterij-opslag is vooral een lokale maatregel, maar bleek minder rendabel.” De betrokkenen hebben de optie voor batterij-opslag overigens nog niet helemaal afgeschreven. Eventuele nieuwe simulaties zouden uitsluitsel kunnen geven voor gebruik in de toekomst.
Koppelen aan laadpalen
De techniek die de vervoerregio en het GVB voor ogen hebben is niet nieuw. Volgens Silvis wordt de teruglevertechniek onder andere in Brussel en Stuttgart toegepast. Dat het in Amsterdam nog meer dan een jaar duurt, heeft er volgens de projectbegeleider mee te maken dat de projectvoorbereiding, inkoop en afspraken met Liander de nodige tijd kosten. “Het is geen plug-and-play-systeem”, aldus Silvis. Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met de instroom van het nieuwe M7-metromaterieel, dat sinds eind-februari in dienst is genomen.
De rechtstreekse koppeling maken met bijvoorbeeld laadpalen, wat door andere partijen onderzocht wordt, is niet bestudeerd, zegt Silvis. “maar met terugleveren aan Liander is deze energie voor iedereen beschikbaar.” Het GVB ontvangt een vergoeding voor de teruglevering. Daar is ook de business case op gebaseerd. “Met de de gestegen energieprijzen afgelopen jaar is het systeem nog interessanter geworden”.
Lees ook:
- Elektriciteit terugwinnen door opslag van remenergie komt eindelijk van de grond
- Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet
- Station Delft Campus als blauwdruk: “Twee keer zoveel energie opgewekt als verbruikt”
- Circulair ondernemen bij de NS: tafeltennissen op oude treinvloeren
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?