Pauzeregeling

VWOV: “Geen gedetailleerde afspraken over werkdruk in cao”

Arriva bus op Leeuwarden station heeft "geen dienst". Foto: Flickr.

Vandaag is de eerste stakingsdag in het openbaar vervoer van de in totaal vijftien dagen deze en komende maand. Net als bij eerdere stakingsdagen rijdt landelijk ongeveer de helft van het streekvervoer. De stakende medewerkers vragen om een lagere werkdruk en een loonstijging. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) meldt dat het geld daarvoor niet beschikbaar is. Ook stellen zij dat de cao “er niet is voor afspraken over roosters en diensten op detailniveau.”

Het beeld van de staking is net als eerdere dagen wisselend. Vervoerders geven aan dat in de stad Utrecht ruim 60 procent van de bussen rijdt. Van de bussen in de provincie Utrecht en het stadvervoer in Almere rijdt de helft. In vervoergebied Drechtsteden, Gorinchem, Molenlanden rijdt een kleine 70 procent. In Groningen/Drenthe een kwart. In Limburg rijdt zo’n 40 procent van de bussen. In Brabant is dat rond de 20 procent. Het beeld is regionaal zeer verschillend. Landelijk is de inschatting op basis van het ochtendbeeld dat ruim de helft van de bussen rijdt.

De treinen van Arriva in Achterhoek Rivierenland en in Limburg rijden dinsdag niet vanwege een staking van treinpersoneel dat actie voert voor betere arbeidsvoorwaarden. Ook treinen van Keolis vallen uit door de staking. Op de trajecten Zwolle – Kampen, Zwolle – Enschede, Zutphen – Enschede en Zutphen – Hengelo – Enschede rijden er geen treinen, meldt Keolis Nederland op Twitter. Ondanks de staking rijden treinen van Arriva wel op de Vechtdallijnen, in Groningen en Friesland. Tussen Groningen en Leer en tussen Maastricht en Heerlen rijdt vervangend vervoer.

Werkdruk

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer geeft opnieuw met nadruk aan dat werkgevers simpelweg niet kunnen voldoen aan de eisen van de vakbonden. FNV legt een looneis neer van 16,9 procent bij een cao van een jaar. En CNV eist 14 procent loonsverhoging bij een cao van 18 maanden. De VWOV: “Dat geld is er niet. We hebben niet ineens toch een pot met geld omdat er gestaakt wordt. Dit dupeert reizigers en het brengt niets. De ultimatums en de stakingen moeten echt van tafel. Dan kunnen we praten.”

De VWOV geeft aan dat de cao-onderhandelingen ook zijn stukgelopen op werkdruk. “In de cao maakt de VWOV op landelijk niveau overkoepelde afspraken voor zes vervoerders. De cao is er niet voor afspraken over roosters en diensten op detailniveau. Elk vervoerbedrijf heeft aangekondigd dat de komende periode in samenspraak met medewerkers wordt bekeken waar zaken specifiek en per locatie verbeterd kunnen worden.”

Pauzeregeling

De VWOV gaat ook in op de pauzeregeling waar de vakbonden om vragen. “Een chauffeur krijgt alle tijd van zijn diensten betaald. Of hij nu pauze heeft of werkt. In bijna geen enkele sector zijn pauzes doorbetaald.”

Verlengde pauzes hebben grote impact legt de VWOV uit: “We hebben bij benadering dagelijks 6000 collega’s op de weg. Als die collega’s vijf minuten extra doorbetaalde pauze krijgen, dan betekent dat dat er dagelijks 30.000 minuten rijtijd wegvallen. Dat is elke dag 500 uur. Grofweg 15.000 extra betaalde pauze uren maand.”

“Voor die uren zouden we dan weer extra personeel aan moeten trekken in een enorm krappe arbeidsmarkt. Bij benadering betekent dit een loonkostenstijging van 1 procent. Als vakbonden stakingen en ultimatums van tafel halen, willen we graag weer met elkaar in gesprek. Een voorwaarde is dat afspraken praktisch uitvoerbaar en betaalbaar moeten zijn.”

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

5 reacties op “VWOV: “Geen gedetailleerde afspraken over werkdruk in cao””

iLLuMiNaToR MarcXisme|04.03.23|23:32

Doorbetaald worden tijdens je koffie en eten
Ruilen..
Scheeld mij 1. 5uuroverbidig ophet werk zijn
ONBETAALD

En nog 16 procent erbij willen
Tis van de zotten..
Als er iemand. Moet klagen. En staken zijn het onze helden in de zorg wel

sleepmusicland|28.02.23|14:49

Doe de reizigers een plezier en kap met dit kleuter gedrag. En @evert bouws -als er niet meer geld is is er niet meer.

Kees van Leeuwen|28.02.23|14:25

Beste lezers,eigenlijk moet ik lachen als ik d percentages rijdende bussen die het VWOV aangeeft wat rijdt gewoon totaal niet klopt.
En voor de reizigers heel verwarrend is omdat 70% NIET rijd lande.lijk gezien.

V.w.b. de lokale uitvraag naar verbetering in diensten van het rijdend personeel, daar wil men gewoon niet aan meewerken omdat dit ingaat tegen hun te voeren efficiëntie.
Men moet nu eenmaal de aandeelhouders hun toegezegde dividend geven en dat moet uit de lengte of de breedte komen.

Wouter Hovius|28.02.23|14:11

Dat er geen zeer gedetailleerde afspraken in een CAO komen is begrijpelijk, Ik denk dat de vakbonden daarin ook wel iets te veel eisen. Wat dat salaris betrefd: asl het geld er niet is is dat aantoonbaar, laat het maar aan ze zien, bereken het door, hopelijk willen de vakbonden dan wel luisteren want eerlijk is vals: de vakbonden (met name FNV) zijn erg goed in schreeuwen maar luisteren lukt niet altijd. Zo hebben ze ook al eens enorme heisa gemaakt om een CAO die al praktisch afgelopen was…

Evert Bouws|28.02.23|12:42

Met dit soort starheid gaat het streekvervoer vanzelf naar de knoppen. Wat een kortzichtigheid, vooral bij de werkgevers.