Toekomstbeeld OV

FNV-onderhandelaars geweigerd op “urgentieconferentie” van het openbaar vervoer

FNV
FNV-kantoor. Foto: FNV.

Bij een grote conferentie over de toekomst van het openbaar vervoer, die wordt georganiseerd door het Rijk, decentrale overheden en vervoerders, worden alle deskundigen en onderhandelaars van vakorganisaties geweigerd. Dat meldt vakbond FNV. Aan tafel zitten alle grote partijen uit de ov-sector om te praten over oplossingen voor de acute problemen die in de sector spelen. 

De zogenoemde urgentieconferentie gaat over drie hoofdproblemen in de ov-sector: de kostenstijgingen, de personele problemen en de afnemende aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer in het algemeen. Door de pijnpunten in de sector dreigt het Toekomstbeeld OV 2030 niet gehaald te worden, met alle maatschappelijke consequenties van dien.

Het Rijk, decentrale opdrachtgevers en vervoerders werken aan oplossingen voor de problemen in de ov-sector. Ze willen voorkomen dat “het ov in een negatieve spiraal belandt”. De uitkomsten van de conferentie zullen worden gedeeld met de Tweede Kamer middels een Kamerbrief.

Alle stakeholders zijn uitgenodigd voor het evenement: de directies van NS, stadsvervoerders en streekvervoerders zoals Arriva en Keolis, maar ook medewerkers van het ministerie I&W, beleidsmakers van gemeenten en provincies en reizigersvereniging Rover. Ook FNV en CNV kregen een uitnodiging maar moesten dan de onderhandelaars thuis laten. De onderhandelaar zijn geweigerd omdat zij naar verluid teveel bezig zijn met de cao-onderhandelingen.

Groeiende vervoersarmoede

FNV laat weten erg verbaasd te zijn over deze weigering. “Als reden geeft de organisatie dat de conferentie niet over cao-onderhandelingen gaat, maar over de toekomst van het openbaar vervoer”, zegt Joost van der Lecq, sectorhoofd FNV Vervoer. “Daarmee suggereren ze dat wij van plan zijn om over de cao te gaan onderhandelen tijdens de conferentie. Dat is natuurlijk onzin. Wij zijn professioneel genoeg om de juiste gesprekken aan de verschillende tafels te voeren.”

“Wij hadden erg graag meegepraat. De ov-sector staat in brand, het geliberaliseerde businessmodel zwaar onder druk. Vervoerders snijden ernstig in de dienstregeling en voor sommige lijnen is helemaal geen interesse meer, omdat er niet genoeg verdiend kan worden. De reizigers betalen de rekening en met name buiten de Randstad is er sprake van een groeiende vervoersarmoede.”

Reiziger en werknemer de dupe

Volgens FNV mist het gesprek nu het perspectief van de werknemer. “Door voorwaardes te stellen aan welke personen vakbonden afvaardigen, houden ze de werknemers buiten de deur”, zegt Van der Lecq Op die manier mist de inbreng van deskundigen die vanuit het werknemersperspectief kunnen meedenken over het verbeteren van het openbaar vervoer.”

Van der Lecq voegt toe dat de reizigers en de werknemers de dupe zijn van het besluit om de onderhandelaars te weren op de conferentie. “De sector staat voor een gigantische uitdaging om de duizenden vacatures in te vullen, de huidige werknemers voor de sector te behouden en het torenhoge ziekteverzuim af te laten nemen. Daarvoor zijn fatsoenlijke arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden van cruciaal belang. Tot die tijd zal de dienstregeling verder afgeschaald en nog onbetrouwbaarder worden. De vakbonden dicteren wie zij afvaardigen is onacceptabel en via deze handelswijze buiten dit soort conferenties houden, is dan ook erg onverstandig”, aldus Van der Lecq.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.