Blankenburg

Autoveer Maassluis-Rozenburg voorlopig uit dienst door geldproblemen

Blue Amigo failliet Veerpont Maassluis-Rozenburg vaart niet meer
Blue Amigo failliet Veerpont Maassluis-Rozenburg vaart voorlopig niet. Foto: Flickr/Kees Torn.

Het ziet er naar uit dat het autoveer Maassluis-Rozenburg voorlopig niet gaat varen. Dat meldt de provincie Zuid-Holland vrijdag 3 februari. Exploitant AquaSwets (Blue Amigo) zegt geen geld te hebben om de defecte veerboot Blankenburg te repareren.

Daarmee is een volgende stap gezet in de slepende kwestie rond de veerboot over de Nieuwe Waterweg. Het veer ligt sinds begin oktober stil nadat technische problemen waren opgetreden. Het zou gaan om een probleem aan de koeling waarvoor moeilijk onderdelen te krijgen zijn. Een andere geschikte autoveer was niet beschikbaar, dus besloot AquaSwets de dienst te staken en een fiets- en voetveer in te zetten.

Daar was de provincie het niet mee eens. De provincie wees er op dat er bij de aanbesteding was afgesproken dat er een autoveer zou varen en hield AquaSwets aan haar verplichtingen.

Ultimatum

Toen er half januari nog steeds geen enkele auto werd overgezet, stelde de provincie het bedrijf een ultimatum: binnen vier weken moest er een autoveer varen volgens de afgesproken dienstregeling.

De sommatie heeft geleid tot een reeks van gesprekken met Aquaswets, zegt de provincie. In de gesprekken is naar voren gekomen dat het bedrijf zegt geen geld te hebben om de Blankenburg te repareren. Gedeputeerde Baljeu, die namens de provincie onderhandelt: “We constateren met elkaar dat de vervoerder door corona en de oplopende kosten van brandstof, onderhoud en personeel te maken heeft met negatieve cijfers. Dit maakt dat zij op dit moment niet de financiële middelen hebben om de benodigde reparaties aan het veer uit te voeren.”

Geen alternatief

De provincie zou AquaSwets kunnen dwingen een andere pont in te zetten. Probleem is dat die er niet is. Naast de defecte Blankenburg voer voorheen ook de Staeldiep op de verbinding Maassluis-Rozenburg, maar die is buiten gebruik gesteld. Specifieke eisen aan een geschikte pont zijn dat deze gekeurd is voor binnenwater niveau 2 en geschikt is voor de veerstoepen bij Maassluis en Rozenburg. De gedeputeerde zegt hulp te hebben ingeroepen van een expertisebureau en de gemeente Rotterdam en Amsterdam. Maar ook het inzetten van deze hulplijnen heeft niet geleid tot het vinden van een geschikt schip.

Oplossing

De provincie zegt nog steeds met AquaSwets in overleg te zijn over een oplossing. “Uitgangspunt van de provincie is, en blijft, dat AquaSwets de overeengekomen dienst moet uitvoeren. Met elkaar bekijken we nu welke scenario’s financieel haalbaar zijn. Daarbij kijken we bijvoorbeeld ook naar compensatiemogelijkheden voor de lagere inkomsten door corona en de energiecrisis. We hebben met elkaar een plicht naar de mensen die dagelijks afhankelijk zijn van dit veer. Maar ook naar de medewerkers die de veer bevaren. De intentie is dus om er met elkaar uit te komen.”

Lees het volledige verhaal op zusterpublicatie Schuttevaer

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.