Regionale vervoerders over stakingen: “Maak gebruik van ander vervoer”
Regionaal vervoerder Arriva waarschuwt woensdag voor verstoringen in de dienstregeling op donderdag 19 en vrijdag 20 januari als gevolg van aangekondigde landelijke stakingen in het streekvervoer. Daardoor kan de dienstregeling van Arriva verstoord raken, meldt de vervoerder op Twitter. Ook Qbuzz adviseert reizigers gebruik te maken van ander vervoer.
“Pas op het laatste moment wordt duidelijk welke ritten uitvallen door de staking”, meldt Qbuzz. “Wij weten namelijk van tevoren niet wie staakt en wie werkt.” Klanten met een abonnement hebben volgens de vervoerder recht op een vergoeding bij een staking die langer dan 24 uur duurt. Qbuzz is actief in Groningen, Drenthe, Utrecht en Zuid-Holland.
Arriva zegt de uitgevallen ritten zo snel mogelijk te verwerken in de reisplanners- en apps. Toch is dat vaak op het laatste moment pas duidelijk.
Onduidelijke impact
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) vindt het moeilijk in te schatten hoe groot de impact van de staking in het streekvervoer zal zijn. Volgens een woordvoerster van VWOV is het onder meer lastig om een inschatting te maken omdat alleen de FNV een staking heeft aangekondigd. Vakbond CNV heeft al gezegd niet direct mee te doen aan de stakingen. Die bond wil eerst aan de leden vragen of zij bereid zijn tot actie, en die peiling kost enige tijd, aldus CNV. Wel houdt de bond er rekening mee dat de achterban zich later bij de acties aan zal sluiten. FNV en CNV hebben respectievelijk zo’n 6000 en 2200 leden die vallen onder de cao streekvervoer, van de in totaal 13.000 werknemers.
Vorig jaar was er een soortgelijke situatie, zegt de VWOV. “Toen hadden wij een cao-overeenkomst bereikt met CNV, maar riep FNV desondanks op tot een staking.” Tijdens de stakingen die volgden kon zo’n 70 tot 80 procent van het openbaar vervoer gewoon blijven rijden, meldt de woordvoerster.
Maar volgens haar blijft het “koffiedik kijken”. Zo is het volgens haar ook de vraag hoe groot de actiebereidheid is “met een loonbod van 8 procent op tafel.” Maar de kans dat FNV en VWOV nog tot een overeenkomst gaan komen waardoor de stakingen worden afgewend, acht de werkgeversvereniging klein.
Impact zal groot zijn
FNV-bestuurder Marijn van der Gaag weet wel zeker dat de impact van de staking “heel groot” zal zijn. “Al rijdt de helft niet, dan heeft dat invloed op bussen die wel rijden. Bijvoorbeeld als je van punt A naar punt C moet, en de bus van A naar B wel rijdt, maar die van B naar C niet”, legt Van der Gaag uit. Hij benadrukt bovendien dat CNV en FNV op één lijn zitten. “Maar de acties van donderdag en vrijdag komen voor CNV gewoon net te vroeg”, aldus de vakbondsbestuurder.
“De werkgevers moeten eerst bij zinnen komen. Na twintig uur onderhandelen zijn zij niet van hun loonbod van 8 procent afgekomen, maar het is een kwestie van geven en nemen. Wij hebben geprobeerd om mee te denken met de werkgevers, met hun voorstellen. Maar andersom leek dat niet het geval. Dan zeg je op een gegeven moment: dit is wat het is.”
Lees ook:
- Landelijke staking streekvervoer na mislukt cao-overleg
- FNV: landelijke staking streekvervoer als cao-overleg faalt
- Stakingen in aantocht: onderhandelingen cao Streekvervoer verlopen stroef
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?