estafettestaking

FNV: ‘Het blijft oorverdovend stil vanuit NS’

Leden van de vakbonden tijdens de NS-staking. Foto: FNV

De afgelopen twee weken is het treinverkeer in het land flink ontregeld door regionale stakingen. De vakbondsleden hebben massaal gehoor gegeven aan de stakingsoproep, hebben het werk neergelegd en zijn in actie gekomen voor een goede cao. Tot op heden nog zonder reactie van NS.

De vakbonden zijn trots op de leden. “Onze leden zijn opgestaan en hebben met zijn allen de directie laten weten dat het roer om moet en dat zij actie willen blijven voeren totdat die goede cao met eerlijke arbeidsvoorwaarden een feit is”, meldt FNV.

NS oorverdovend stil

Op dit moment staan nieuwe stakingsacties nog niet gepland. “Maar we zijn zeer actiebereid”, zegt Henri Janssen van FNV Spoor. “NS-medewerkers willen hun werk goed kunnen doen. Maar er zijn veertienhonderd vacatures. Daardoor is de werkdruk te groot en dat gaat ten koste van de reiziger. Maar ondanks de stakingen hebben we van de NS de afgelopen dagen niets gehoord.”

“In de pers heeft NS inmiddels laten weten dat zij aan zet zijn. Wij zijn blij dat de werkgever tot dit inzicht is gekomen, want het bleef oorverdovend stil vanuit die kant. Maar, tot nu toe hebben wij nog geen uitnodiging gehad van NS voor een gesprek.”

Om die reden gaan de vakbonden binnenkort weer om tafel. De vakbonden FNV, CNV en VVMC overleggen dan over nieuwe stakingen. Hoe die eruit gaan zien is onduidelijk. De acties zijn in ieder geval groter dan de acties van de afgelopen twee weken. Een landelijke staking behoort tot de mogelijkheden.

Cao-eisen

De vakbonden willen in de cao afspreken dat de koopkracht van de NS-medewerkers gelijk blijft door de lonen laten mee te stijgen met de inflatie. Daarbovenop verwachten ze een koopkrachtverbetering als waardering voor de inzet en het harde werk.

Ook de werkdruk is een terugkerend thema. “De menselijke maat moet terug.” Door het enorme personeelstekort kunnen de medewerkers moeilijk verlof krijgen en vertrekt veel personeel alweer binnen een paar jaar door de zware impact op het sociale leven. “Veel werknemers werken drie van de vier weekend, weten niet hoelaat ze thuis zijn, hebben minder pauzetijd en veel medewerkers moeten tot hun AOW-leeftijd nachtdiensten blijven werken.”

Niet alleen voor de NS-medewerkers zelf levert het personeelstekort problemen op. Ook het vervoersbedrijf moet afschalen komend jaar omdat er anders dagelijks treinen uitvallen door bijvoorbeeld ziekteverzuim. “Reizigers die service nodig hebben staan tot uren voor de servicebalies te wachten”, zegt FNV.

Volgens NS betekent de verlangde inflatiecorrectie een loonsverhoging van twintig procent en dat is niet realistisch. De vervoerder boekte weliswaar winst afgelopen jaar, maar dat kwam voornamelijk door financiële steun van de overheid.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.