pilot

Conducteur verliest taak: machinist sluit voortaan de treindeuren

Conducteur NS, Sprinter
NS-conducteur. Foto: NS

De Nederlandse Spoorwegen starten dinsdag een proef met de Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp waarop de machinist verantwoordelijk wordt voor het sluiten van de deuren, wat tot nu toe de conducteur is. De machinist wordt bijgestaan door technologische snufjes en extra camera’s .

NS wil onderzoeken hoe er tijdwinst is te behalen. De testritten zijn zes weken lang elke dinsdag en woensdag, en onder meer het vertrek- en aankomstproces wordt onderzocht. De reiziger merkt er als het goed is weinig van.

De Airport Sprinter is een gewone Sprinter. Het verschil is dat de machinist verantwoordelijk wordt voor het sluiten van de deuren. Door technische aanpassingen en extra camera’s kan het hele vertrekproces in handen van één persoon komen en kan het sluiten van deuren, en het vertrek van de trein, dus sneller. De conducteur blijft de chef van de trein en richt zich op serviceverlening, meldt NS.

Bij het testen wordt gekeken naar de techniek, maar ook naar de interactie tussen mens en techniek. Er was al lange tijd getest met een prototype. Er waren simulaties in de fabriek, er is getest met een stilstaande trein en er is proefgedraaid met vrijwilligers als reizigers, compleet met een pluchen hond aan een riem. Dinsdag beginnen de ritten ‘in het echt’.

Over enkele jaren moet de trein op dit traject (Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Lelylaan – Schiphol – Hoofddorp) acht keer per uur gaan rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.