Vervoerders verschraalden dienstregeling begin 2022 niet
Vervoerders hebben in de eerste drie maanden van 2022 de dienstregeling niet afgeschaald vergeleken met vorig jaar, blijkt uit een onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In sommige regio’s is het openbaar vervoer zelfs meer gaan rijden in de eerste maanden van dit jaar.
Het aanbod in busvervoer is in de eerste drie maanden nagenoeg hetzelfde gebleven als in de eerste drie maanden van 2021, staat in het Monitoringsrapport Transitie OV. In sommige regio’s is de bus zelfs meer dienstregelingsuren (DRU’s) gaan rijden. In bijvoorbeeld Noord-Brabant en Friesland is de bus dertien procent meer uren gaan rijden.
Ondanks de kleine verandering in dienstregelingsuren zijn buslijnen wel gestrekt of gebundeld. Dat draagt bij aan de optimalisatie van het lijnennet en bespaart dienstregelingsuren. “Vier van de dertien OV-autoriteiten, oftewel 31 procent, geven aan dat er buslijnen gestrekt of gebundeld zijn in de concessiegebieden in de periode januari tot en met maart 2022”, staat in het Monitoringsrapport.
Ook zijn buslijnen permanent vervallen in de eerste maanden van 2022. “Negentien procent van de OV-autoriteiten geven aan dat er permanent buslijnen zijn vervallen in de eerste drie maanden van 2022. Dit betrof vaak buslijnen waarvan ook al voor COVID-19 sprake was van een zeer lage bezetting.” De OV-autoriteiten geven daarbij aan dat de vervallen lijnen zijn vervangen met waardige alternatieven. In Friesland zijn busritten bijvoorbeeld vervangen door een Lijntaxi, een Opstapper, een Wijkauto of een andere reguliere buslijn.
Tram
De dienstregelingsuren van de tram zijn in de eerste maanden van 2022 in de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag gelijk gebleven ten opzichte van 2021. In de provincie Utrecht is als enige concessie een sterke terugval te zien in het aantal ritten.
De sterke terugval in provincie Utrecht komt door de werkzaamheden aan de Utrechtste regiotram, hierdoor reden de trams naar Nieuwegein en IJsselstein niet. De verwachting is dat de dienstregelingsuren weer gaan toenemen in de resterende maanden van 2022.
Metro
Bij de metro is in tegenstelling tot de bus en tram, wel een duidelijke afname te zien in het aantal dienstregelingsuren in de eerste maanden van 2022 ten opzichte van het jaar ervoor.
De afname komt volgens het Monitoringsrapport door een hoog ziekteverzuim en quarantaines onder personeel. Ook had RET problemen met het onderhoud van metro’s waardoor minder metro’s beschikbaar waren dan normaal. In januari werd in overleg met de MRDH besloten om een tijdelijke vakantiedienstregeling te rijden. Daardoor reden de metrolijnen een maand lang minder frequent.
Trein
Voor het treinvervoer maakt het rapport onderscheid tussen regionale treinen en NS-treinen die rijden op het Hoofdrailnet. In sommige gebieden lag het aantal dienstregelingsuren in 2022 ruim boven het jaar daarvoor. Net als bij de metro, kwam de betrouwbaarheid van de dienstregeling van de trein zwaar onder druk te staan door personeelstekorten.
In sommige concessies is besloten om de dienstregeling tijdelijk af te schalen als gevolg van personeelstekorten. Gekozen is om de basisdienstregeling in stand te houden en alleen spits- of extra pendeltreinen te schrappen.
Het aanbod op het Hoofdrailnet is in de eerste maanden van 2022 ook toegenomen ten opzichte van 2021. NS kampt nog steeds met een personeelstekort en rijdt daardoor tijdelijk met minder treinen. Toch zijn het aantal dienstregelingsuren met vijf procent toegenomen in de eerste maanden van 2022, meldt het Monitoringsrapport OV.
Lees ook:
- Nachtbus Den Haag rijdt voorlopig nog niet, Rover start petitie
- Nederland onderaan Europees lijstje aantal OV-reizigers na corona
- Niels van Oort TU Delft: ‘Sommige reizigers zijn we gewoon structureel kwijt’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?