Staatssecretaris Heijnen bezoekt voorbeeldstation Deurne
Michel Lintermans werkt al acht jaar om het station Deurne en het daarbij horende gebied op te knappen. Vandaag de kroon op zijn werk: het bezoek van staatssecretaris Vivianne Heijnen. Het saaie betonnen stationsgebied is inmiddels getransformeerd naar een mooie locatie waar de hele buurt samen kan komen. Een moestuintje, boekenkast, watertappunt en verschillende kunstwerken maken station Deurne een voorbeeld voor veel andere stations.Ā
Het stationsgebied lag er zeker niet altijd zo bij. Nog geen tien jaar geleden was het een saai betonnen stationsplein. De verandering daarvan ging niet zonder slag of stoot. Een crowdfundingsactie ingezet door Lintermans liep uit op een fiasco en NS en ProRail namen het project niet serieus. Lintermans besloot na deze mislukte actie om samen met Jip Dohmen en Libor van Bree een gebiedscoƶperatie op te richten. Met deze coƶperatie schreven ze een plan voor station Deurne. Dit plan kon op steun rekenen van een vijftigtal bewoners, dertig ondernemers en de gemeente. Ook ProRail en NS waren nu wel enthousiast.
Transformatie
Sindsdien is het station een ware transformatie ondergaan. Rond het station zijn meerdere voorzieningen gecreƫerd die zorgen voor een beter leefbaar gebied en meer contact tussen de mensen. Het station beschikte als eerste treinstation van Nederland over een watertappunt. Daarnaast is op het station een roestvrijstalen fietspomp, een boekenkast met ruilboeken en een moestuin gerund door meerdere vrijwilligers.
De moestuin staat vol met verschillende gewassen en wordt volledig onderhouden door vrijwilligers. Ook is er een vogelhok te vinden en lopen er kippen rond. De stationstuin is een mooi voorbeeld van de samenwerking met lokale bedrijven en organisaties. De betrokkenheid van de lokale gemeenschap staat hierbij centraal.
De plaatselijke GGZ, zorgaanbieder ORO (voor mensen met een verstandelijke beperking of ontwikkelingsachterstand), diverse scholen, de Vlinderstichting, Waterschap Aa en Maas, loonbedrijf Kuunders, imkers en zorgboerderij Lindehoeve zijn allemaal betrokken bij de opbouw en onderhoud van het stationsgebied. De lokale betrokkenheid is volgens Lintermans erg belangrijk. “Het levert een sociale samenhang op en meer sociale controle. Het is fijner wonen en reizen rondom station Deurne.”
Landelijke samenwerking
“Het ziet er echt heel mooi, verzorgd en uitnodigend uit”, zegt Heijnen. “Het is met name leuk om te zien hoeveel er gebeurt”. Naar voorbeeld van Deurne wordt nu een landelijke coƶporatie opgericht om ook andere stations te transformeren. “Wat hier in Deurne gebeurt is heel erg mooi en we willen kijken of we dat ook op meerde plekken kunnen doen. Zeker in samenwerking ook met ProRail en NS”, vertelt Vincent Jacobs (LSA) aan de staatssecretaris.
Jacobs licht het doel van de landelijke coƶperatie stationsontwikkeling verder toe: “Het zou heel mooi zijn als we andere functies aan een station kunnen toevoegen. Het gebied wordt dan rijker gebruikt en dat heeft ook positieve effecten voor sociale veiligheid en om het creĆ«ren van meer ontmoetingen. Onze focus ligt dan met name op de kleinere stations, zoals ook hier. We snappen dat het op Amsterdam Centraal lastig wordt, maar juist stations waar veel stedelijke ontwikkeling is, dat zijn voor ons mooie stations.”
“Eigenlijk heeft elke stad en station een Michel nodig”, grapt Helm Verhees, wethouder gemeente Deurne. Dat maakt de uitdaging voor andere stations groot. Een aandrijver zoals Lintermans is erg belangrijk voor de ontwikkeling van een stationsgebied. Zonder Lintermans had de transformatie op Deurne nooit plaatsgevonden.
Op de vraag of station Deurne af is reageert Lintermans opgewekt: “Het station is nooit af. Er is altijd wat te doen qua onderhoud.” Daarnaast zijn de plannen voor de toekomst groot. “We willen naast het spoor een groot bord met de naam Deurne zodat de treinreiziger beter weet waar die is. Ook zijn we bezig met een tafelvoetbaltafel zodat de reiziger wat te doen heeft als die op een trein moet wachten”, besluit Lintermans.
Lees ook:
- Circulair ondernemen bij de NS: tafeltennissen op oude treinvloeren
- Elektrische snelbus met āspoorkwaliteitā vanaf 2030 op het traject Breda-Gorinchem-Utrecht
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?