Deadline werkgevers zet cao-onderhandelingen OV op scherp
FNV vreest dat de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de werknemers in het openbaar vervoer spaak lopen. De bond voelt zich overvallen en onder druk gezet door de deadline die de werkgevers eind vorige week gesteld hebben. Volgens FNV zijn acties in het streekvervoer niet uit te sluiten als de bond niet meer tijd krijgt voor de ledenraadplegingen.
De werkgevers willen uiterlijk op 15 maart weten of de leden van FNV en CNV akkoord gaan met het eindbod dat de werkgevers vorige maand neerlegden. FVN gaat die datum niet halen omdat de stemming onder de leden dan nog niet afgerond is. Voor CNV levert de deadline geen probleem op omdat de ledenraadplegingen bij die bond al op 11 maart klaar zijn.
Betaling eenmalige uitkeringen
Bij FNV beginnen de stemmingen pas op 14 maart. De bond heeft tijd nodig om een flink aantal fysieke en online bijeenkomsten met de leden te houden, zegt bestuurder Marijn van der Gaag. Die gaan verder dan alleen een ledenraadpleging. “We willen echt in gesprek met onze leden en alle plussen en minnen afwegen.” FNV verwacht daar zeker een week of twee voor nodig te hebben na de start.
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) liet eind vorige week in een brief aan beide bonden weten dat een snelle reactie van de bonden op het eindbod van begin februari noodzakelijk is. Zonder tijdige overeenstemming zou het niet meer lukken om de eenmalige uitkering voor 2021, die onderdeel is van het eindbod, mee te nemen in de beschikbaarheidsvergoeding OV voor 2021. “De kans op een eenmalige uitkering over de tweede helft van het jaar 2021 is dan definitief en voorgoed verkeken”, aldus de VWOV. Ook een tijdige betaling van de eenmalige uitkering voor 2022 zou alleen lukken als de bonden snel laten weten of hun leden akkoord gaan. Als er geen of geen tijdige reactie komt op het eindbod, dan vervalt het, laat de VWOV weten.
Acties
FNV vindt dat het plotselinge ultimatum van 15 maart door de werkgevers een zorgvuldige totstandkoming van de cao verstoort. Leden krijgen dan niet de kans om te stemmen over het eindbod, meent Van der Gaag. Hij ziet de deadline als drukmiddel. “Als die datum blijft staan, betekent het dat we er niet uit gaan komen en dan zijn acties bijna niet uit te sluiten.”
De voornaamste onderdelen uit het eindbod voor de nieuwe OV-cao zijn een loonsverhoging van 2,8 procent per 1 juli en twee keer een eenmalige uitkering: één van 400 euro bruto voor de tweede helft van 2021 en één van 800 euro bruto voor de eerste helft van 2022. Daarnaast bevat het bod een regeling om eerder te stoppen met werken. De cao loopt van 1 juli 2021 tot 1 januari 2023 en geldt voor zo’n 12.000 werknemers.
Over de inhoud van de nieuwe cao is zowel FNV als CNV niet erg enthousiast. CNV heeft niettemin besloten om het eindbod neutraal voor te leggen aan de leden, FNV negatief. De werkgevers willen verder niet reageren.
Lees ook
Vakbondsleden gaan zich buigen over eindbod cao Openbaar Vervoer
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Wat een overdrijving van het fnv.
Er is mijn inziens geen sprake van een ultimatum in de brief van de werkgevers.
(Ja ik heb de brief gelezen)
Zij delen alleen mee dat zij voor 13 maart een antwoord willen, omdat anders de uitbetaling van de “bonus” in maart niet plaats kan vinden.
Dat de fnv dit als een ultimatum opvat…tja
Het CNV is al begonnen met de ledenraadpleging en stemmen, en die zijn wel klaar voor 13 maart.
Fnv moet nog beginnen hiermee…