‘Innovatieve betaalvormen bieden OV-reiziger nog meer gemak’
Terwijl de nieuwe OV-chipkaart en landelijk inchecken met de betaalpas nog in aantocht zijn, wordt al verder vooruitgekeken. In- en uitchecken zonder de portemonnee of smartphone uit de broekzak te halen wordt gezien als toekomstige stap richting een nog laagdrempeligere reis met het openbaar vervoer.
Nog een stapje terug is mobile ticketing, waarbij de OV-chipkaart wordt gekoppeld aan een smartphone. In Nederland wordt dit mogelijk met de nieuwe OV-chipkaart, die komend najaar wordt geïntroduceerd. “Dat gaat een heel grote rol spelen om reizen met het OV laagdrempeliger te maken. Omdat je dan echt toegevoegde waarde aan de reiziger biedt ten opzichte van de huidige plastic kaart”, zei Mathijs Voorend van Thales recent in het webinar over de introductie van OVpay, de benaming van nieuwe betaalvormen.
Nieuwste technologie
Thales heeft in het buitenland al ervaring met mobile ticketing, bijvoorbeeld in Hongkong en Bordeaux. Daar blijft nog wel nodig dat de telefoon voor een validator wordt gehouden. De volgende stap is dus reizen zónder in te checken. “Je loopt dan gewoon door het poortje. Daar hebben we met Thales laatst al mee geëxperimenteerd in Singapore”, aldus Voorend. “Daar was het specifiek gericht op mensen met een fysieke beperking, omdat het voor hen af en toe moeilijker is om de juiste pas tevoorschijn te halen.”
In het Aziatische land wordt daarvoor gebruikgemaakt van ultra-wideband technologie (UWB). Dit is simpel gezegd een flink verbeterde versie van bluetooth en de eerste smartphones beschikken hier al over. Met UWB kan een grote hoeveelheid data snel worden uitgewisseld. “Daarmee is het een goede applicatie voor positiebepaling. Je kan van 0 tot 10 centimeter nauwkeurig bepalen waar een telefoon zich bevindt. Dat is niet te vergelijken met bluetooth of gps”. Die hebben respectievelijk 1 tot 5 en 6 tot 10 meter nauwkeurigheid.
Toegevoegde waarde
UWB wordt bijvoorbeeld al gebruikt bij de Apple AirTag, een tracker om zoekgeraakte spullen terug te vinden, en de nieuwste autosleutels die de deur automatisch van slot halen als je naast de auto staat. “We dachten: dit kunnen we ook gebruiken om iemand te lokaliseren die door het poortje in het OV wil. Als je voor het poortje staat, maakt de server op het station verbinding met de backoffice. Daar wordt het vervoersbewijs gevalideerd en vervolgens gaat de gate open op het moment dat je hierdoor wilt lopen. De transactie wordt gemaakt zodra je door het poortje loopt.”
Het doet denken aan inchecken op basis van gezichtsherkenning, zoals vorig jaar in de metro in Moskou werd geïntroduceerd. “Ook dat is technisch mogelijk, maar de vraag is wat voor extra’s het de reiziger biedt”, zegt Voorend daarover. “Ik ken weinig mensen die zonder portemonnee of telefoon op pad gaan. Een oplossing met toegevoegde waarde kan ook op een andere manier, door dus de nieuwe technologie in de telefoon te gebruiken.”
Bekijk hieronder het volledige gesprek met Mathijs Voorend.
Lees ook: