Pilot met controle OV-chipkaart en betaalpas op één apparaat

Creditcards. Foto: iStock / Kenishirotie
Creditcards. Foto: iStock / Kenishirotie (onbeperkt gebruik)

In Lelystad is een proef gestart waarbij OV-controleurs met één apparaat zowel bij OV-chipkaarten als contactloze bankpassen en creditcards kunnen controleren of er is ingecheckt. Hiermee wordt voorkomen dat met verschillende inspectieapparatuur moet worden gewerkt tijdens de gefaseerde invoering van nieuwe betaalvormen in het openbaar vervoer.

Het gaat om een pilot die deze week is gestart door het innovatieprogramma OV-betalen en vervoerder Arriva. De concessie Lelystad was in maart de eerste waar reizigers ook kunnen in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard. Volgens de huidige planning duurt het tot eind 2023 voor de huidige OV-chipkaart is verdwenen. Nieuwe betaalvormen worden al tussentijds geïntroduceerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van een ander systeem.

Lees ook: Proef reizen met bankpas en creditcard gestart in Lelystad

Informatie niet meer op kaart

De OV-chipkaart krijgt een opvolger en er komen nieuwe wijzen bij om te betalen, waaronder met betaalpassen en smartphones. Hiervoor wordt overgestapt van een systeem waarbij alle informatie op de OV-chipkaart staat naar een systeem waarbij verwerking en verrekening van de reis online plaatsvindt. Dit vraagt dus ook om een andere manier om te controleren of een reiziger heeft ingecheckt.

De vervoerders hebben daarvoor samen met Translink, Scheidt & Bachmann, Technolution, Ximedes, Solvinity en Mypinpad een oplossing uitgewerkt om met één apparaat zowel OV-chipkaarten als een bankpas of creditcard te controleren. De inspectie wordt uitgevoerd met een speciale app op een Android-toestel, die automatisch herkent wat voor soort kaart wordt gecontroleerd. Bij de OV-chipkaart wordt de data gewoon op de kaart gelezen en bij een betaalpas worden de gegevens uit de cloud gehaald.

Strenge beveiliging

Vanzelfsprekend gelden voor dit soort controles strenge beveiligingsregels. De apparatuur is daarom voorzien van twee aparte security access modules (SAM’s), een voor de OV-chipkaart en een voor nieuwe betaalvormen. Dit is een soort kluis voor het veilig versleutelen van data. Als een betaalpas wordt gecontroleerd, wordt een beveiligde verbinding opgezet via de wereldwijde beveiligingsstandaard CPoC.

Vervolgens wordt het kaartnummer samen met gegevens van het voertuig, de lijn en rit versleuteld naar een SAM in de cloud verstuurd. Die haalt weer de juiste sleutel op om toegang te krijgen tot de backoffice, waar de reisgegevens worden bewaard. De benodigde data worden ten slotte teruggestuurd, waarna op het display van het toestel ‘geldig’ of ‘ongeldig’ komt te staan.

Lees ook: Bankpas en creditcard nu ook betaalvorm OV in Gooi en Vechtstreek

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.