Keolis betaalt schadevergoeding van 2,9 miljoen voor IJssel-Vecht

Elektrische bus RRReis IJssel-Vecht (foto: Keolis)
Elektrische bus RRReis IJssel-Vecht. Foto: Keolis

Vervoerder Keolis betaalt een schadevergoeding van 2,9 miljoen euro aan Flevoland, Gelderland en Overijssel voor onregelmatigheden bij de aanbesteding van IJssel-Vecht. Het gaat hier om kosten die zijn gemaakt voor het intrekken van de concessie, het opzetten van een noodconcessie en een vergoeding voor mogelijk waardeverlies bij de heraanbesteding. De provincies en vervoerder hebben een overeenkomst getekend, waarmee het juridische proces is afgerond.

Keolis won de concessie in november 2019, maar de concessieverleners trokken de gunning weer in nadat bleek dat er opzettelijk onjuiste informatie was verstrekt. De vervoerder rijdt nu twee jaar een noodconcessie en de drie provincies hebben gesprekken gevoerd met de advocaten van Keolis. Tijdens deze gesprekken ging het over de afwikkeling van de schade, waarbij de provincies voor ogen hadden dat de schade volledig vergoed zou moeten worden. Gelderland, Flevoland en Overijssel wijzen erop dat dit noodzakelijk is vanwege het Europese verbod op staatssteun.

Directe kosten

Inmiddels is er dus een zogenaamde vaststellingsovereenkomst getekend. Hierin staan enerzijds de afspraken opgeschreven over het afwikkelen van de schade. Met deze afspraak komt zekerheid voor beide partijen, al erkent de provincie Flevoland dat de werkelijke schade lager maar ook hoger zou kunnen uitpakken. Dit laatste kan gebeuren als de provincies straks een minder waardevolle concessie moeten verlenen.

Het bedrag van 2,9 miljoen euro bestaat uit 1,9 miljoen euro voor directe kosten die de provincies moesten maken. Er waren extra manuren nodig, er moest vervoerskundig advies worden ingewonnen en er zijn natuurlijk kosten verbonden aan het verlenen van de noodconcessie en de heraanbesteding.

Waardeverlies

De extra 1 miljoen euro is voor mogelijke waardeverlies bij de nieuwe aanbesteding. Daarvoor is het bod van Keolis vergeleken met de nummer twee in het vorige aanbestedingsproces, omdat die zou hebben gewonnen als het bod van Keolis er niet was geweest. Voor de noodconcessie is er geen waardeverlies, omdat het bod van de huidige vervoerder beter is dan die van nummer twee.

Gedeputeerde Staten van Overijssel wijzen er in een statenbrief op dat op voorhand niet aannemelijk is dat het resultaat uit de heraanbesteding tot waardeverlies zal lijden, want door de overnameverplichting van laadmaterieel en bussen zijn de kosten in de nieuwe concessie vergelijkbaar met de noodconcessie. “Al met al is een vergoeding van 1 miljoen voor eventueel waardeverlies ons inziens goed verdedigbaar.”

Voordeel Keolis

Een onderdeel van deze overeenkomst is de beëindiging van de bezwaarprocedure tegen het intrekken van de concessie. Dit scheelt volgens de provincies langdurige trajecten met hoge kosten. Gedeputeerde Staten wijzen er verder op dat het sluiten van deze overeenkomst voor Keolis het voordeel heeft dat daarmee verdere reputatieschade wordt voorkomen. “Ook speelt de wijze waarop schade is/wordt afgewikkeld op grond van het aanbestedingsrecht een rol bij het besluit over de toelating van Keolis tot toekomstige aanbestedingsprocedures”, schrijven de Gedeputeerde Staten van Overijssel.

Volgens de provincies zijn nu ‘grote hobbels genomen’ en resteert alleen de heraanbesteding van deze concessie nog. Het programma van eisen is inmiddels al vastgesteld en de nieuwe aanbesteding kan dus na de zomer van start gaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Keolis betaalt schadevergoeding van 2,9 miljoen voor IJssel-Vecht”

Rik Spring|25.08.21|23:05

Wat een onzin.
Keolis heeft twee inkomsten bronnen, de vergoedingen van de provincie, en uit de kaart en abonnementen verkoop.
Denk niet dat ze afgelopen tijd daar veel geld mee hebben verdiend.
Zou de provincie sieren als het werd kwijtgescholden.
Anders is het vestzak-broekzak.
Symbool politiek dus….

Arthur van der Linden|25.08.21|17:44

Geweldig! En wij als chauffeurs mogen nog 15 jaar met die kutzooi rijden…het rammelt en kraakt aan alle kanten. Terug sturen naar China…