Vakbondsleden stemmen in met nieuwe NS-cao

Trein bij spoorwegovergang in Schiedam
Foto Dylan

De medewerkers van NS hebben definitief een nieuwe cao. Een meerderheid van de leden van vakbonden FNV Spoor, CNV Vakmensen, VVMC en VHS heeft ingestemd met het eindbod dat de spoorvervoerder vorige maand neerlegde. Hierdoor is er na maandenlange onderhandelingen eindelijk een nieuwe cao.

De nieuwe cao gaat met terugwerkende kracht in en heeft een looptijd van 1 april 2020 tot 1 juli 2022. Er zijn onder meer afspraken afspraken gemaakt over een loonsverhoging van 4 procent in drie stappen en een eenmalige uitkering van 200 euro. NS biedt ook een werkgelegenheidsgarantie, verlenging van het sociaal plan en de mogelijkheid tot vervroegd pensioen. Dat laatste kan alleen als dit operationeel mogelijk is.

De vakbonden reageerden vorige maand gemengd op het eindbod. Zo waren FNV Spoor en VVMC onder meer kritisch over de ‘karige’ loonsverhoging, terwijl CNV juist veel waarde hechtte aan de werkgelegenheidsgarantie. Boventallige medewerkers krijgen twee keer de mogelijkheid om een passende functie binnen NS te weigeren.

Geen gedwongen ontslagen

NS-president-directeur Marjan Rintel is blij dat na lang en intensief onderhandelen een resultaat is bereikt. “Ik ben trots dat we – naast een loonsverhoging – ervoor kunnen zorgen dat alle collega’s die dat willen, bij NS kunnen blijven werken. Zo houden we onze mensen binnenboord. We hebben alle NS’ers keihard nodig in deze moeilijke tijd. Die is niet opeens voorbij, maar dat we er samen de schouders onder kunnen zetten geeft veel vertrouwen voor de toekomst.”

De leden van FNV Spoor stemden volgens de vakbond ‘schoorvoetend’ in met de nieuwe cao. “Gezien de situatie wordt het eindbod door de meerderheid van onze leden geaccepteerd, maar veel leden zeggen voor de volgende cao meer waardering van NS te verwachten”, aldus bestuurder Henri Janssen. Er was vooral teleurstelling over het loonbod en de uitwerking van de regeling om eerder te stoppen met werken.

Ook vakbondsleden van VVMC waren van mening dat het op bepaalde punten beter had gemoeten, maar ze vonden de nieuwe cao desondanks aanvaardbaar. VVMC ziet dit als duidelijk signaal richting de volgende onderhandelingen “die zeer waarschijnlijk onder andere omstandigheden zullen plaatsvinden”.

Moeizame onderhandelingen

De gesprekken over de nieuwe cao verliepen bijzonder moeizaam. De onderhandelingen werden in maart 2020 stilgelegd vanwege de uitbraak van het coronavirus en bij de hervatting, vijf maanden later, maakten ook de door NS aangekondigde bezuinigingen deel uit van de gesprekken. De spoorvervoerder legde vorige maand na elf onderhandelingsronden een eindbod neer, omdat het tijd zou zijn om medewerkers duidelijkheid, rust en perspectief te bieden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.