Coronacrisis leidt tot halvering check-ins OV in 2020
Het gebruik van het openbaar vervoer is in 2020 nagenoeg gehalveerd. Het aantal check-ins met de OV-chipkaart bedroeg vorig jaar circa 660 miljoen, tegenover bijna 1,3 miljard in 2019. Ruim 40 procent van het aantal check-ins vond plaats in de eerste elf weken van het jaar waarin nog geen coronamaatregelen van kracht waren. Dat blijkt uit een analyse van OVPro van cijfers over de in- en uitchecktransacties, die worden bijgehouden door Translink en CBS.
2020 begon nog veelbelovend, met in januari en februari een lichte stijging van het aantal check-ins vergeleken met een jaar eerder. Op woensdag 11 maart, de dag voordat de eerste ingrijpende landelijke coronamaatregelen werden aangekondigd, zette de forse daling in. Sindsdien lag het OV-gebruik gemiddeld ruim 60 procent lager ten opzichte van 2019.
Het aantal check-ins, dat over heel het jaar 49 procent lager lag, is niet hetzelfde als het aantal reizigers. Iemand kan voor één reis meerdere keren inchecken, bijvoorbeeld bij een overstap naar een andere vervoerder. Desondanks geven de cijfers een goed beeld van de ontwikkeling van reizigersaantallen in de coronacrisis.
Bekijk hieronder hoe het OV-gebruik zich in 2020 ontwikkelde. Klik op de pijltjes bovenaan om te navigeren. Tekst gaat verder onder de grafiek.
Rustigste maand
April gaat de boeken in als de rustigste maand in het OV, met slechts 16 miljoen check-ins. Ter vergelijking: normaal gesproken ligt het wekelijkse aantal check-ins in die maand al op zo’n 26 miljoen. September werd de drukste maand in de coronacrisis, al lag het OV-gebruik nog altijd bijna de helft lager dan een jaar eerder. Eind december was het aantal check-ins weer gedaald tot een derde van het gebruikelijke niveau.
Het gaat naar verwachting jaren duren voor het OV-gebruik weer op het niveau van 2019 ligt. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht dat het in het meest gunstige scenario in 2025 zover is. Het OV-gebruik zal weer groeien zodra de coronamaatregelen voorbij zijn, denkt het KiM, maar door structurele gedragsveranderingen zullen niet alle voormalige reizigers terugkeren.
Alle data die in dit artikel zijn gebruikt, worden bijgehouden door Translink.
Lees ook de jaaroverzichten van 2020:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?