FNV: servicemedewerkers essentieel voor sociale veiligheid op stations

Sprinter Rotterdam CS
Foto Dylan

Vakbond FNV Spoor uit forse kritiek op het besluit van NS om meer dan de helft van de ticket- en servicebalies op stations te sluiten. De servicemedewerkers zijn volgens de vakbond van essentieel belang voor de sociale veiligheid op treinstations. De vakbond waarschuwt ook voor de gevolgen voor reizigers en roept op het besluit terug te draaien.

Spoorvervoerder NS maakte woensdag bekend het aantal treinstations met een vaste ticket- en servicebalie terug te brengen van 36 naar 15. Steeds meer reizigers kopen hun ticket online en dat vraagt volgens NS om een efficiëntere inzet van personeel en middelen. Daarom wordt verder ingezet op het op afstand ondersteunen van reizigers via telefoon of servicezuil. Op een klein aantal stations zonder balie zullen daarnaast wel servicemedewerkers rondlopen.

Overbodig maken

De NS-medewerkers voelen zich geschoffeerd door dit besluit, aldus FNV Spoor. De vakbond verwijt NS dat het de servicemedewerker ten onrechte probeert overbodig te maken en noemt hen ook een essentieel onderdeel van de sociale veiligheid op stations. “NS laat zo zien dat ze totaal niet weten wat de servicemedewerkers precies allemaal doen. De medewerkers op die plekken weghalen, heeft directe invloed op de service aan reizigers”, aldus bestuurder Roos Rahimi.

FNV is verder bezorgd over de gevolgen voor het betreffende personeel. “De medewerkers van NS bedienen al jaren de reizigers, ook van andere vervoerders. En dit is hun dank”, aldus Rahimi. “NS had ook de dienst in stand kunnen houden en afspraken maken over gezamenlijke dienstverlening met andere vervoerders.” Het besluit van NS raakt 300 fte, maar het is nog niet duidelijk hoeveel banen uiteindelijk zullen verdwijnen. De plannen worden op dit moment nog voor advies onder meer aan de ondernemingsraad en reizigersorganisaties voorgelegd. FNV zegt verdere stappen niet uit te sluiten.

Lees ook: NS wil aantal stations met ticket- en servicebalie meer dan halveren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “FNV: servicemedewerkers essentieel voor sociale veiligheid op stations”

henk best|10.12.20|21:39

In een volgende stap kan langzaam de conducteur uitgefaseerd worden. Met de poortjes is controle vrijwel niet meer nodig, dat kan uitstekend met enkele controleploegen. Reisinformatie haalt iedereen uit de NS-app of andere open data. Treinen zonder conducteur rijden zonder problemen bij regionale spoorlijnen, veel S-Bahnen in Duitsland en hele drukke RER-lijnen rondom Frankrijk. Het vertrekproces is daar ook veel korter.

Uiteraard wel via een sociaal plan, gedwongen ontslagen zijn onwenselijk.