Hoe zorg je dat mensen weer in de wmo-taxi stappen?
Door de coronamaatregelen is het mobiliteitsgedrag dat mensen vertonen onder een vergrootglas komen te liggen. Hoe zorg je dat mensen het ‘gewenste gedrag’ vertonen en toch weer in de wmo-taxi stappen? Daarover praat gedragspsycholoog Bob van Dam van D&B Gedrag tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 8 oktober.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
heeeeel veel klanten gaan niet mee om het verplichte mondkapje
Mensen willen vrije vervoerskeuze. Echter, die is er na het aanbesteden van WMO vervoer niet meer. Daarnaast is er oneerlijke concurrentie door allerlei vrijwilligers diensten waardoor het lokale taxibedrijf dit vervoer niet meer winstgevend kan uitvoeren.
Het probleem is niet alleen corona.
Wat versta je onder: ‘gewenste gedrag’ van mensen?
Mensen zijn misschien dolgedraaid door regelneuten die opdrachtgevers van dit vervoer fout adviseren.
Dat is wellicht ongewenst en aan herziening toe.
Eens beginnen om de WMO klanten weer gewoon met een Mercedes E klasse te vervoeren en niet met die bussen, oudere dames worden door elkaar gerammeld en er wordt dan veel te veel gecombineerd. Mensen voelen zich ook echt gehandicapt als ze met een busje opgehaald worden. Iedereen ziet dat ze vervoert worden met een goedkope regiotaxi ipv met een duurdere en luxere Mercedes. Ik kwam eens een klant ophalen bij een cafe,, heel het cafe riep, hahaha Kees moet met mongolenbusje mee.