Arriva vervangt zijspiegels bussen door camera’s

Camera in bus (foto: Arriva)
Foto: persbericht Arriva



Dertig elektrische bussen van Arriva rijden vanaf 1 juli met camera’s in plaats van zijspiegels. Deze innovatie is toegepast op zeven nieuwe Volvo-bussen in Den Bosch en 23 voertuigen die sinds ruim een jaar in Leiden worden ingezet. De toepassing van MirrorEye moet de veiligheid van het busvervoer ten goede komen.



De camera’s zijn een doorontwikkelde versie van de exemplaren die eerder al op enkele merken vrachtwagens werden toegepast. Omdat ze een grotere kijkhoek hebben dan zijspiegels is er geen dode hoek meer. De mogelijkheid om infraroodbeeld te tonen zorgt voor beter zicht in het donker of bij schemering. “De camera’s zijn voorzien van lichtsensoren”, vertelt René van Rijn namens Volvo Bus Nederland. “Daardoor passen ze zich altijd aan het licht van buiten aan. Ook weerspiegeling van de zon is dus geen probleem.”

Met zeven nieuwe exemplaren brengt Arriva het totaal aantal elektrische bussen in Den Bosch op negentien, en landelijk op 164. Daarvan rijden er vanaf 15 juli 23 in Leiden met camera’s in plaats van zijspiegels. Samen met de zeven nieuwe bussen in Den Bosch zijn dus dertig voertuigen met deze innovatie uitgerust. De keuze voor deze steden is ingegeven door het feit dat Arriva daar met Volvo’s rijdt. Samen hebben deze partijen nu de primeur van camera’s in plaats van zijspiegels in het Nederlandse openbaar busvervoer.

Extra hulplijnen in schermen

“We zijn op verzoek van Arriva eind vorig jaar met deze ontwikkeling begonnen”, vertelt Raymond Janssen van Volvo Bus Nederland. “De camera’s op deze dertig bussen zijn een after market-oplossing, maar we kunnen dit systeem voortaan ook op nieuwe bussen toepassen.” Er is in het traject meerdere keren getest met chauffeurs van Arriva en hun bevindingen zijn ook meegenomen in de ontwikkeling van het systeem. “Op basis daarvan zijn bijvoorbeeld extra hulplijnen in de schermen aangebracht. Ook hadden de chauffeurs vanwege de kijkhoeken liever het dode hoek-scherm boven en het hoofdscherm onder, wat dus net andersom is ten opzichte van zijspiegels.”

Tekst loopt door onder de foto

Pantograaf elektrische bus

Er ging de nodige tijd zitten in het verkrijgen van de typegoedkeuring door de RDW. Eind maart was dat geregeld, waarna er nog moest worden gewacht op door de coronacrisis vertraagde onderdelen. Die periode werd aangegrepen om alles voor te bereiden richting juli, de dag waarop de dertig bussen officieel met camera’s in plaats van zijspiegels rijden. De nieuwe oplossing is weliswaar duurder dan de oude, maar Arriva benadrukt dat het bedrijf altijd waar mogelijk investeert in veiligheid en dat deze camera’s een goed voorbeeld van zijn van een innovatie die busvervoer veiliger maakt.

‘Het went heel snel’

De camera’s bevinden zich op dezelfde plek als voorheen de buitenspiegels. Ze zijn echter veel compacter en steken dus ook minder uit. De chauffeurs zien op bij hun zitplaats gemonteerde schermen alles wat de camera’s registeren. En dat bevalt prima, legt buschauffeur Geert Hamers uit. “Ik vind het een prachtig systeem en het is heerlijk om mee te werken. Je verlegt letterlijk je blik van de buitenspiegels naar de schermen binnen. Daardoor draai je veel minder met je hoofd en dat went heel snel.”

Tekst loopt door onder de foto

Elektrische bus Arriva

Het systeem is bedoeld om busvervoer veiliger te maken. Hamers ervaart dat het ook zo werkt. “Je gezichtsveld wordt gewoon veel groter. De dode hoek is er niet meer en je ziet alles eerder dan met buitenspiegels, bijvoorbeeld wat er op de fietspaden gebeurt. Dat helpt enorm met het inschatten van situaties. En waar de dode hoekspiegel afgesteld moest worden, staan de camera’s altijd goed en heb je daardoor een compleet beeld van de situatie buiten de bus.”

Overdag opgeladen

Door de uitbreiding van de vloot rijdt Arriva nu met negentien elektrische bussen in Den Bosch. Daar nemen ze intussen 60 procent van de totale dienstregeling voor hun rekening, wat per weekdag neerkomt op zo’n 5.000 kilometer. De voertuigen worden gedurende de dag opgeladen met een pantograaf op het dak van de bus bij een lader van het type Heliox DC300, die goed is voor zo’n 5 kW per minuut en 300 kW per uur. Door het ‘snelladen’ gedurende de dag is er steeds voldoende capaciteit beschikbaar, verzekert Arriva. Het OV-bedrijf maakte een korte video over de nieuwe elektrische bus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Arriva vervangt zijspiegels bussen door camera’s”

Cor Breddels|01.07.20|16:35

Die zijn tenminste goed bezig