‘Wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden voor MaaS’

Poortjes Noord/Zuidlijn Thales
(foto: Carlijn Kruidhof)

Een fikse uitdaging voor de realisatie van Mobility as a Service (MaaS) is het aan elkaar knopen van alle systemen. Maar daarvoor hoeft de mobiliteitssector het wiel niet opnieuw uit te vinden. In Nederland is bijvoorbeeld al veel kennis beschikbaar over de interoperabiliteit in de ticketing door de OV-chipkaart, denkt Mathijs Voorend van Thales.

Voorend erkent onmiddellijk dat MaaS op het oog de sector voor uitdagingen stelt. Hij sprak over dit thema tijdens het webinar ‘Role of ABT and Payment in MaaS’ van Global Mass Transit. Mobility as a Service vereist dat publieke en private partijen moeten samenwerken, met verschillende businessmodellen en verschillende dienstverleningen. Maar hij maakt de vergelijking met een ijsberg – er lijken veel verschillen te zijn met hoe het nu is, maar onder de oppervlakte heeft MaaS juist ook veel overeenkomsten met het huidige OV en de ticketing. Die zijn gewoon niet altijd direct zichtbaar.

Standaarden

Met name de betaalmethode, de ticketing en de identificatie vormen uitdagingen voor een succesvol MaaS-systeem. Deze zijn momenteel vaak nog gefragmenteerd. Hoe zorg je dan toch voor de integratie van deze systeem? Voorend pleit voor de inzet van standaarden. Met standaarden hoef je niet steeds opnieuw interfaces te ontwikkelen en bovendien kun je zo normen en eisen stellen voor bijvoorbeeld de veiligheid, wat zorgt voor vertrouwen bij de gebruiker.

Er zijn al verschillende succesvolle standaarden. Een goede optie voor MaaS, zo denkt Voorend, is EMV: de techniek van je pinpas of creditcard. Dit is momenteel een al bestaande globale standaard, die volgens Thales perfect te gebruiken is voor Mobility as a Service. Bovendien is het veilig en zowel bruikbaar op een fysieke kaart als via een app op een smartphone.

Account based ticketing

EMV is een oplossing voor betalen én de identificatie als het wordt gebruikt in combinatie met Account Based Ticketing (ABT). Via ABT regelt de reiziger zijn MaaS-rit met zijn smartphone. Dit heeft veel voordelen. ABT is flexibel voor de vervoerder én voor de gebruiker, stelt Voorend. Het gaat dan bijvoorbeeld om het regelen van abonnementen of aanpassen van prijzen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om meerdere accounts en tokens op te slaan. Al die tokens kunnen in backoffice aan elkaar worden gekoppeld aan het account van de gebruiker, om zo een multimodale reis mogelijk te maken.

Hoewel niet alles opnieuw bedacht hoeft te worden, liggen er nog wel taken in het verschiet voor het gebruik van standaarden. De standaarden mogen namelijk niet alleen nieuwe technieken omarmen, maar moeten ook bestaande en soms verouderde technieken kunnen faciliteren. Vooral in het openbaar vervoer. Voorend: “Wereldwijd zien we dat mobiliteit vaak een lokale of regionale behoefte is en daarom duurt het in de samenwerking tussen deze regio’s vaak even voordat overeenstemming is gevonden over de te gebruiken standaard en de overstap naar Account Based Ticketing. We zien dat ABT de eerste stap is om van MaaS een realiteit te maken.”

Interoperabiliteit

Voorend benadrukt dat interoperabiliteit het sleutelwoord is. Want alleen interoperabiliteit garandeert dat nieuwe partijen gemakkelijk kunnen toetreden en zorgt voor een optimaal product voor de reizigers. “Het voorkomt bovendien een winner-takes-all-markt”, aldus Voorend. “Zo’n situatie kan tot hogere prijzen en minder goede dienstverlening leiden en dat is ongewenst.”

Het is voor MaaS van cruciaal belang dat systemen van verschillende partijen samen werken. Vooral als er wordt ingezet op een MaaS-systeem waarin het openbaar vervoer de ruggengraat zal vormen. Hier gelooft Thales sterk in en het bedrijf is nu al in Nederland bezig om de systemen klaar te stomen voor de nieuwe technieken. Zo wil Thales de OV-sector ondersteunen bij de transitie.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.