‘Financiële vergoeding OV-bedrijven ingewikkelde puzzel’
De financiële compensatieregeling voor vervoerders tijdens de coronacrisis is een ingewikkelde puzzel. Dat zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven tijdens een debat met de Tweede Kamer. Het streven was om de precieze afspraken over deze vergoeding op 1 juni te hebben gemaakt, maar zover is het nu nog niet.
Tijdens het debat stelden veel Tweede Kamerleden vragen over de financiële steun voor vervoerders. In de afgelopen maanden hebben zij veel reizigersinkomsten misgelopen en dat is nog niet voorbij. De beschikbare capaciteit in het openbaar vervoer blijft namelijk ook na 1 juni beperkt.
Financieel kader
Dat vervoerders vier dagen voor de herstart van de reguliere dienstregeling nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, kon op weinig begrip van de meeste Tweede Kamerleden. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger sprak van een ‘gekke situatie’. “Vanaf 1 juni vragen we van deze bedrijven om weer volledig te gaan rijden en er is volstrekt geen financieel kader. Dat vind ik merkwaardig.”
De staatssecretaris antwoordde hierop dat ze graag had gewild dat de gesprekken met de verschillende vervoerders en concessieverleners inmiddels waren afgerond. “De gesprekken zijn vergevorderd en we werken hard aan de oplossing. Maar het is echt een complexe puzzel. Het gaat om zeer verschillende bedrijven met verschillende, financiële stromen. Tegelijkertijd wil je aan iedereen recht doen en moeten we op zoek naar een generieke regeling.”
Reizigersorganisatie Rover benadrukte donderdag het belang van financiële steun aan de OV-sector. De OV-sector houdt vast aan het weghouden van reizigers, omdat deze steun niet loskomt. “Regionale overheden, vervoerders en OV-reizigers worden belemmerd in het vinden van oplossingen door onvoldoende regie, tempo en slagkracht van de rijksoverheid”, schrijft Rover.
Concessies
Er kwamen tijdens het debat ook vragen over de gevolgen van de crisis op de huidige aanbestedingen. Het is al enige tijd duidelijk dat de crisis hier gevolgen voor heeft en onlangs werd de uiterste inleverdatum voor biedingen op Zaanstreek-Waterland uitgesteld. Uitstel van aanbesteding is dus onderdeel van het gesprek en daarvoor zijn mogelijkheden, vertelde Van Veldhoven. “Een concessie kan worden verlengd of er kan een tijdelijke noodconcessie worden gegund.”
Ze benadrukte echter dat dit vaak maatwerk is, terwijl het aan de andere kant niet altijd nodig is. “We zijn in gesprek met de concessieverleners of er reden is om hierin samen één lijn te trekken. We moeten hier zorgvuldig mee omgaan.”
Er zijn in de afgelopen weken meerdere vervoerders geweest die hun zorgen hebben uitgesproken over de gevolgen van de huidige crisis op aanbestedingen. Pedro Peters, voorzitter van OV-NL, vertelde onlangs tegen BNR dat de de huidige situatie ‘absoluut consequenties heeft voor nieuwe en lopende concessies’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
@Paul Lamote
De vervoerders weten wel hoe ze verder moeten, alleen Stientje niet?
Het is niet zo moeilijk hoor,door alle corona maatregelen is het OV lamgelegd
Pas na opheffing van die maatregelen kunnen er weer inkomsten worden gegenereerd, de vraag is,hoelang gaat het duren voor het vertrouwen is hersteld…
Dus het gaat de belastingbetaler nog veel geld kosten vrees ik.
Ff wachten rijden ze overvol wat gaan we dan doen
De overheid noch de vervoerders lijken ook maar enig idee te hebben hoe dit verder moet. Tegelijkertijd rijden treinen en bussen nog steeds vrijwel overal leeg rond.