Minder uitval en betere punctualiteit bij GVB in 2019

Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)
Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)

De bussen en trams van GVB reden in 2019 stipter dan een jaar eerder. De metro’s reden even vaak op tijd als in 2018. Vooral de Noord/Zuidlijn presteerde goed. De uitval is voor alle modaliteiten verbeterd ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van GVB voor 2019.

Reizigers waren dit jaar meer tevreden over de Amsterdamse stadsvervoerder. Vanaf 22 juli 2018 wijzigde er veel met een nieuw OV-netwerk, omdat op dat moment met de Noord/Zuidlijn in gebruik werd genomen. Vooraf kwam daar veel kritiek op, maar in de OV-Klantenbarometer van afgelopen maart werd bekend dat reizigers een 7,9 gaven aan het OV in Amsterdam.

Metro

92,8 procent van alle metro’s reed op tijd en vooral de prestaties van de Noord/Zuidlijn zijn erg betrouwbaar. GVB moest wel wijzigingen doorvoeren op metrolijn 51, vanwege een niet goed passende dienstregeling. In de tweede helft van het jaar werden lijnen 50 en 51 losgekoppeld en kortere treinen ingezet. Een negatief gevolg daarvan was dat de metro’s op lijn 51 iets voller waren en de halteertijden langer.

Het aantal metroritten dat uitviel is meer dan de helft verminderd. In 2018 viel nog 3,03 procent uit en dat was afgelopen jaar 1,22 procent. Dit is volgens GVB vooral te danken aan de integrale aanpak van de afdelingen Metro/CCV en Railmaterieel. Bovendien worden kilometersturing en voertuigplanning voor de dienstregeling en het onderhoud goed op elkaar afgestemd.

Bus

Bij bus is de stiptheid ook fors toegenomen. Na een lichte daling van 2017 naar 2018, reed afgelopen jaar +2 procent van de bussen op tijd dan eerder, in totaal 90,3 procent. De punctualiteitsnorm wordt bovendien gehaald door alle bussen die overdag rijden. Stiptheid is met name een uitdaging voor de nachtlijnen. “Vanaf 15 december 2019 en verder in 2020 is er een nieuwe opzet van het nachtnet. De verwachting is dat het nachtnet hiermee robuuster wordt en betrouwbaarder voor de reizigers.”

Ook de rituitval bij het busvervoer is flink verbeterd en daalde van 1,18 procent naar 0,96 procent. “We zijn blij met dit resultaat, ook gezien de vele extra werkzaamheden in het verslagjaar, zoals buspendels en ‘opvang’ van tram- en metrolijnen.” Tegelijkertijd benadrukt GVB veel behoefte te hebben aan nieuwe buschauffeurs. Door een krappe hoeveelheid inhuurkrachten is de planning op momenten kwetsbaar, bijvoorbeeld tijdens de ochtendspits.

Tram

Ondanks de drukte in Amsterdam steeg de punctualiteit van de trams het meeste van de drie modaliteiten. In 2018 reed 88,1 procent op tijd, afgelopen jaar was dat 91,1 procent. En dat was een uitdaging, erkent GVB. Er waren verschillende extreem drukke dagen en ontregelende situaties. Bovendien werd de vervoerder geconfronteerd met de spoorverzakking en de werkzaamheden bij Centraal Station en de werkzaamheden aan het Haarlemmermeercircuit.

De uitval nam af van 1,64 naar 1,22 procent. “Deze goede score is mede te danken aan betrouwbaardere voertuigen, veel minder aanrijdingen en minder problemen in de energievoorziening voor de trams. Ook bespreken we met onze medewerkers steevast de uitval en het belang ervan voor de dienstverlening.” De verbetering in uitval is verder te denken aan een applicatie die inzicht geeft in de oorzaken van uitval.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.