RDW onderzoekt veiligheid schermen in voertuigen

Mercedes-Benz Citaro van 18 meter
Größter Einzelauftrag aller Zeiten: bis zu 950 Stadtbussen vom Typ Mercedes-Benz Citaro G und Citaro Solo für die Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) Biggest individual order of all time: Up to 950 city busses of the type Mercedes Benz Citaro and Citaro Solo for Berliner Verkehrsbetriebe (BVG)

De RDW, de dienst die voertuigen en rijbewijzen registreert, onderzoekt of plastic schermen in busjes en auto’s kunnen worden geplaatst om chauffeurs en passagiers van elkaar te scheiden in verband met het coronavirus. Spatschermen zijn ook al genoemd om het OV veiliger uit te kunnen voeren. 

Het aanbrengen van een afscherming kan volgens de RDW nadelige effecten hebben op bijvoorbeeld de bewegingsruimte van de bestuurder, het zicht naar buiten, het zichtveld via de spiegels en de werking van de airbags, meldt ANP.

Veiligheid schermen

De RDW kan geen oordeel vormen over de mate van bescherming die de schermen bieden tegen het coronavirus, maar kan wel beoordelen of dergelijke schermen van hard of zacht plastic veilig zijn. Ook beoordeelt de RDW of het plaatsen van schermen in een voertuig voldoet aan internationale regelgeving. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vroeg de RDW te onderzoeken of dergelijke schermen veilig zijn en ook veilig in voertuigen geplaatst kunnen worden.

Er wordt ook in de OV-sector gekeken naar de mogelijkheid om schermen te plaatsen. In eerste instantie bij de chauffeur zelf, om hem te beschermen. Dit is getest bij Qbuzz in Noord-Nederland en bijvoorbeeld ook in de Texelhopper – het vraaggestuurde OV op Texel – is een scherm geplaatst. Verschillende busleverancier kunnen de glazen wanden of deuren in de bus plaatsen, zodat de chauffeur echt in een cabine komt te zitten. Zo wordt de bestuurder beschermd tegen het virus.

Passagiers

Ook schermen tussen de passagiers zou op een later moment tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren. Zo plaatste TCR, een touringcarondernemer uit Raalte, in één bus schermen van polycarbonaat tussen de stoelen. Dit was niet bedoeld voor openbaar vervoer, maar toonde aan dat het veilig vervoeren van reizigers mogelijk zou zijn op kleine schaal, aldus de directeur tegen RTV Oost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “RDW onderzoekt veiligheid schermen in voertuigen”

Rinus Jongerden|22.05.20|11:10

Keuren ze dan ook op de verkeersveiligheid?
Heb daar mijn ernstige twijfels over gezien het feit dat ik op goedgekeurde bussen dien rond te rijden met enorme dode hoeken.
Deze extra dode hoeken ontstaan door het verkeerd beoordelen van de te plaatsen spiegels.
Datzelfde RDW geeft aan dat ze niet kijken vanuit het chauffeurs oogpunt.
Dat begrijp ik dus niet zo goed waarom zoiets dan wordt goed gekeurd.

Michael van Esch|14.05.20|03:27

Gezien de dreigende staking van belgische busschauffeurs en de petitie vanuit nederlandse busschauffeurs en de vragen van de FNV (Briggita Paas) aan de overkoepelende organisaties en het betreffende ministerie moet er idd snel en adequaat besloten worden.
Veiligheid van de werknemers mag nooit ter discussie staan.
Dan maar de aandeelhouders ziek in hun portemonnees.

Paul Verbuijs|13.05.20|19:13

Testen ,testen bekijken en oordelen. Mensen we zijn 8 weken verder en nog steeds allemaal tegenstrijdige adviezen. Over 2 weken is het 1 juni en dan discuseren we nog steeds. Schiet op en kom snel met iets de chauffeur is hier weer de dupe