ACM in beroep tegen schrappen miljoenenboete NS
Hoewel de rechter onlangs de miljoenenboete van ACM voor spoorvervoerder NS van tafel veegde, is het laatste woord hier nog niet over gesproken. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat namelijk in hoger beroep tegen het besluit. De termijn om het besluit van de rechter aan te vechten verliep donderdag.
Overigens gaat het hier in eerste instantie in hoger beroep in pro forma, zo legt de woordvoerster uit tegen het De Limburger. Dit houdt in dat pas op een later moment motivering hoeft te worden gegeven. Daarvoor is besloten omdat ACM nog niet klaar is met het analyseren van de eerste uitspraak en dus pas later definitief een keuze maakt over het vervolg.
Aanbesteding OV-concessie Limburg
ACM legde eerder een hoge boete op omdat de spoorvervoerder haar economische machtspositie op het hoofdrailnet zou hebben gebruikt tijdens de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg. Dat misbruik zou hebben bestaan uit het indienen van een verlieslatend bod en uit het ernstig hinderen van de concurrenten in de aanbesteding, Arriva en Veolia. Dit zorgde voor een boete van bijna 41 miljoen euro – de hoogste boete die de waakhond ooit heeft opgelegd.
NS besloot het daar niet bij te laten en stapte naar de rechter. De vervoerder was het oneens met het oordeel en de onderbouwing van de ACM. In de rechtbank van Rotterdam schaarde de rechter zich achter NS. Dit omdat ACM niet voldoende zou hebben bewezen dat NS in deze zaak een economische machtspositie had die misbruikt kon worden.
Overtredingen
ACM wilde de spoorvervoerder met de boete bestraffen voor twee overtredingen. Dat was al eerste het indienen van een verlieslatend bod en ten tweede voor het gebruik van vertrouwelijke informatie van een voormalige Veolia-directeur, van het doorspelen van die informatie aan dochtermaatschappij Abellio en het hinderen van concurrenten. Met name het indienen van een verlieslatend bod werd door ACM streng veroordeeld.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) zag de Limburgse aanbesteding namelijk als pilotproject voor verdere decentralisaties van het spoor. Maar om te voorkomen dat het pad zou worden geëffend voor een verdere decentralisatie van het hoofdrailnet, deed NS er volgens ACM alles aan om deze concessie te winnen. NS
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?