Geef uw mening over de wisselwerking tussen OV en mobiliteit

Publiek van OV Debat 2017

Alle ontwikkelingen en innovaties in het OV-systeem hebben uiteindelijk grote gevolgen voor zowel reizigers als OV-medewerkers. Wat vinden zij van al die nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals Mobility as a Service, belbussen, ritdelen en vraaggestuurde systemen? Zien zij kansen voor mobiliteitsconcessies of moeten vervoerders dit juist absoluut niet willen? En hoe ervaren zij de oplossingen die vervoerders nu bedenken?

Om hier antwoord op te krijgen, wil OVPro u de kans geven om hieronder in enkele polls uw mening te geven over verschillende thema’s, die behandeld zullen worden tijdens het OV Debat op 21 mei. De resultaten hiervoor zullen worden meegenomen in de panelgesprekken op dit evenement. Heeft u nog vragen of onderwerpen die we moeten behandelen tijdens het OV Debat? Inhoudelijke bijdragen op dit gebied mogen worden achtergelaten als reactie en die zullen ook worden meegenomen.

    <strong>Door heel Nederland hebben treinen, stads- en streekbussen, metro's en trams zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgestaan. Winkels op stations sloten ook de deuren. Daarmee werd geprotesteerd tegen het geweld dat regelmatig tegen ov-personeel wordt gebruikt.</strong><!--more--> Een woordvoerder van NS zegt dat "zoals ik het nu kan bezien" alle treinen in Nederland drie minuten stilstonden en dat daarmee de actie geslaagd is. "Reizigers die ik heb gesproken hebben veel begrip voor het protest. We beschouwen dat als een steun in de rug." Vakbondsleider Wim Eilert van VVMC, de grootste spoorwegbond, was aanwezig op het station in Groningen. Daar kwam een groep van zo'n vijftien medewerkers, van wie velen buiten dienst en in uniform, bijeen en sprak reizigers toe. "De mensen hebben aandachtig geluisterd en toonden veel empathie. Ze waren ook verbouwereerd over wat NS-personeel overkomt en spraken hun afschuw daarover uit." <h2>Symbolisch</h2> Wat Eilert betreft is de actie "absoluut geslaagd". "Ook al is die symbolisch en wordt daarmee het geweld niet weggepoetst. Daarvoor moet meer gebeuren, bijvoorbeeld in de vorm van ondersteuning en bescherming van het personeel." Tijdens het protest kregen alle NS-reizigers, zowel in stilstaande treinen als op stations, een omroepbericht te horen waarin medewerkers vertellen over de agressie tegen spoorwegpersoneel. Daar moet wat hen betreft een eind aan komen. "Wees een beetje lief voor elkaar, en voor ons", is de slottekst. De directe aanleiding voor de actie was de mishandeling van een NS-conductrice afgelopen zaterdag door een groep jongeren in de een trein tussen Delft en Den Haag. Ook een machinist kreeg klappen. Voor de NS was het tijd voor een signaal dat het zo niet langer kan. Vakbonden en andere vervoerders, in de regio en steden, hebben zich bij het protest aangesloten.

      <strong>Verschillende fietsenmakers in Amsterdam repareren geen fatbikes meer, zo blijkt uit berichtgeving van lokale media. Ze zijn het niet eens met het gedrag van gebruikers. Onderdelen van de vaak geïmporteerde fietsen zijn bovendien maar moeilijk te krijgen. Consumenten die hun fiets nu nergens meer naartoe kunnen brengen hebben ondertussen "pech", volgens branchevereniging Bovag.</strong> <!--more--> In totaal gaat het om zeven fietsenmakers in Amsterdam, die verschillende redenen hebben om niet aan de voertuigen te willen sleutelen. Zo laat Beekhoven Bikes weten dat zij nooit reparaties hebben aangeboden voor de fatbike, omdat "de markt is verstoord door het opvoeren en de jeugd die erop rijdt". "We willen voorkomen dat die jeugd hier langskomt en vraagt of wij er een gashendeltje op willen draaien of dat wij hun fatbike kunnen opvoeren", aldus Jeffrey Beekhoven tegen <a href="https://www.nhnieuws.nl/nieuws/334869/fietsenmakers-willen-handen-niet-branden-aan-fatbikes-schroef-er-nog-geen-bel-op">NH Nieuws</a>. Andere fietsenmakers hebben problemen met het materiaal van de fietsen. Dan gaat het bijvoorbeeld om brandgevaar. "Die accu's zijn vaak niet deugdelijk. Ze vormen een groot risico voor onze werknemers. Daar branden wij - letterlijk - onze vingers niet aan", zegt Tromm Tweewielers tegen <a href="https://www.at5.nl/artikelen/226225/je-fatbike-repareren-grote-kans-dat-fietsenwinkels-je-de-deur-wijzen">AT5</a>. Ook zijn de onderdelen moeilijk te bemachtigen. "Die onderdelen komen vooral uit China. Daar kunnen wij echt helemaal niks mee. Je kunt ze vaak niet eens bestellen en als dat wel lukt, is het niet betrouwbaar", vertelt NL Tweewielers. <h2>'Goedkoop is duurkoop'</h2> Een woordvoerder van BOVAG, de brancheorganisatie voor ondernemers in de mobiliteit, begrijpt de worsteling van fietsenmakers wel. "Je ziet wel vaker dat fietsenmakers terughoudend zijn om fietsen te repareren die ze niet zelf verkocht hebben. Ze denken: ik help liever mijn vaste klanten, die fietsen ken ik." Volgens de woordvoerder geldt dat ook voor andere e-bikes, niet alleen voor fatbikes. En de consumenten die hun fiets ondertussen niet meer kunnen laten repareren? "Die hebben pech. Ze hadden twee keer achter hun oren moeten krabben voor ze voor de goedkoopste fiets gingen. Ga toch naar een vakman. Goedkoop is duurkoop, zo luidt de tegeltjeswijsheid, en dat is in dit geval ook echt waar." Ook Esther van Garderen, directeur van Fietsersbond, heeft begrip voor de fietsenmakers. "Logisch dat zulke goedkope elektrische fietsen niet te repareren zijn, het is ook gewoon troep. Ze belanden binnen een paar jaar op de schroothoop. Het is beter om een fiets te kopen van een degelijke fabrikant." [readmore id="46668"] [readmore id="46839"]

        <strong>Arriva zet vol in op HOV-bussen in West-Brabant. Breda wordt het centrale hart van zeven nieuwe overstapvrije verbindingen. Vanaf de zomer van 2025 moet het overgrote deel van de plaatsen in West-Brabant hierdoor beter bereikbaar worden met de bus. In de nieuwe concessie worden er – op één na – geen lijnen afgeschaald, maar er komt juist meer dan tien procent aan busvervoer bij.</strong> <!--more-->Het Bravodirect-netwerk krijgt nieuwe lijnen, nieuwe lijnnummers en nieuwe overstapvrije lijnkoppelingen. "Door lijnen te koppelen ontstaan meer en snellere reismogelijkheden voor veel reizigers", zegt Cees Doeser, Ontwikkelmanager Brabant bij Arriva. Het gaat om lijn 370 (Geertruidenberg - Oosterhout - Breda CS - Etten-Leur Vosdonk), lijn 371 (Tilburg - Dongen - Oosterhout - Breda CS - Etten-Leur Noord), lijn 372 (Oosterhout - Vrachelen - Breda CS - Breda Bijster), lijn 373 (Breda - Prinsenbeek - Zevenbergen), lijn 374 (Made - Terheijden - Breda CS - Zundert), lijn 375 (Breda CS - Baarle-Nassau) en lijn 380. Lijn 380 gaat een nieuwe route rijden via snelweg A27. Hiermee wordt het bestaande traject Oosterhout-Breda via Teteringen ontlast. Dit is het drukste traject in heel West-Babant. Op deze manier ontstaat vanuit Geertruidenberg en Oosterhout een nieuwe rechtstreekse verbinding met het Amphia Ziekenhuis, de Bijster, het stadscentrum van Breda en hogescholen Avans en BUas. Het volledige traject van deze lijn loopt van Geertruidenberg via Oosterhout, Breda Bijster, Breda Centrum, Etten-Leur naar Oud Gastel. De woonwijken Heksenwiel en Kroeten in het noorden van Breda krijgen met de nieuwe lijn 4 (Paradijslaan - Heksenwiel - Moerlaken - Breda CS - Princenhage) een snellere verbinding met het station. Andere lijnen vanuit Haagse Beemden zijn lijn 2 (Kievitsloop - Breda Centrum - Breda CS - Hoge Vucht) en lijn 3 (Paradijslaan - Kesteren - Spinveld - Breda CS). In de regio Bergen op Zoom ontstaan ook door het koppelen van lijnen, nieuwe verbindingen: lijn 360 (Rotterdam - Bergen op Zoom - Ossendrecht) en lijn 361 (Oud Gastel - Bergen op Zoom - Putte). <h2>Meer reizigers</h2> De stadsdienst Roosendaal komt niet meer terug in zijn huidige vorm in juli 2025 met korte ritten binnen de stad. Vanaf 2025 worden de meeste stadslijnen gekoppeld aan regionale lijnen. Hierdoor ontstaan ook hier overstapvrije verbindingen van buiten naar bestemmingen binnen Roosendaal. Arriva verwacht met de nieuwe verbindingen een “forse groei” van het aantal reizigers. Het uitgangspunt is, volgens de vervoerder, dat overal waar nu een bus rijdt, dat deze ook blijft rijden, met uitzondering van lijn 620 (Werkendam - Dordrecht), welke als enige lijn niet terug komt bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling in juli 2025. Nieuw in de West-Brabantse concessie van 2025 is dat er buslijnen naar de industrieterreinen van Moerdijk Haven en naar Roosendaal Borchwerf gaan rijden. Tot nu toe waren beide plekken nog niet bereikbaar met het openbaar vervoer.

          Deze foto is gedownload via Shutterstock en is ONBEPERKT te gebruiken. Link: https://www.shutterstock.com/nl/image-photo/typical-german-police-car-old-town-2165005969

            <strong>Taxichauffeurs kunnen flink wat kosten besparen als ze hun rijgedrag aanpassen. Dat stelt taxiverzekeraar TRAKSI. Volgens hen verkleint zuiniger rijden de kans op hoge kosten en zorgt het tevens voor minder belasting van het milieu.</strong> <!--more-->Als je veel rijdt, lijkt het er volgens <a href="https://www.traksi.nl/">TRAKSI</a> soms op of je een gat in je portemonnee hebt zitten. "En dat komt niet alleen door het aantal kilometers of hoge brandstofkosten, want ook onderhoud en vervanging van auto- onderdelen maken rijden duur", zegt de taxiverzekeraar daarover. <h2>Zuinig rijden</h2> Als je zuiniger rijdt, verkleint dat het risico op hoge kosten. Tevens zorgt het voor minder belasting van het milieu. "Als je 10 procent minder brandstof verbruikt, dan bespaar je jaarlijks zo’n 180 euro als je gemiddeld rijdt en tot wel 270 euro als veelrijder." Volgens TRAKSI kunnen chauffeurs zuiniger rijden door hun rijstijl aan te passen. "Sinds 2020 biedt TRAKSI unieke verzekeringen op basis van rijgedrag voor taxichauffeurs. De verzamelde gegevens staven dat keurig rijgedrag indirecte voordelen heeft wat brandstof- en onderhoudskosten betreft. Je brandstofverbruik hangt af van je type auto en je rijstijl. Heb je een ‘zware voet’ op het gas, dan verbruik je relatief veel brandstof. Rijd je rustiger, dan heb je lager brandstofverbruik én verminder je de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. TRAKSI biedt een test om te bepalen of je zuiniger kunt rijden. Deze test geeft aan dat je op jaarbasis tot wel 10 procent op brandstofverbruik kan besparen. Wanneer je netjes rijdt, slijten auto-onderdelen bovendien minder snel." <h2>Tips</h2> Tot slot geeft TRAKSI nog enkele tips als voorbeeld. "Schakel naar een hogere versnelling bij een toerental rond de 2.000, maak gebruik van je boordcomputer en cruisecontrol en rij op de snelweg met een constante snelheid van 100 in plaats van 130 kilometer per uur. Bij die lagere snelheid verbruik je zo’n 15 tot 20 procent minder brandstof. Pomp je banden elke twee maanden of vaker op en laat de motor korte tijd stationair draaien voor vertrek. Laat op tijd het gas los voor het verkeerslicht dat op rood of oranje staat. En zet je motor uit bij korte stops, bijvoorbeeld bij een spoorwegovergang of open brug. Als je deze tips volgt, bespaar je al snel een leuk bedrag én draag je bij aan een beter milieu", zo besluit TRAKSI. <em>De <a href="http://traksi.nl/rijgedragtechnologie/">rijgedragtechnologie</a> van TRAKSI helpt taxichauffeurs om inzicht te krijgen in hun rijgedrag. Op basis daarvan kunnen chauffeurs hun rijstijl aanpassen, waarmee ze positieve invloed kunnen uitoefenen op hun premie én de kosten van het autorijden.</em> <strong>Lees ook:</strong> <ul> <li><a href="/special/2023/02/27/met-traksi-maak-je-besparing-waar/">‘Met TRAKSI maak je besparing waar’</a></li> <li><a href="/ondernemen/2022/01/21/beter-rijgedrag-levert-chauffeurs-meer-dan-alleen-financieel-gewin-op/">‘Beter rijgedrag levert chauffeurs meer dan alleen financieel gewin op’</a></li> </ul>

              <strong>In Duitsland is een touringcar met scholieren van de weg geraakt en gekanteld. De chauffeur en 27 jongeren zijn hierbij gewond geraakt, meldt de politie. Drie meisjes en een jongen liepen ernstige verwondingen op, maar verkeren niet in levensgevaar.</strong> <!--more-->Het ongeval gebeurde zondag rond 06.30 uur op de snelweg bij Wenden in Noordrijn-Westfalen. De chauffeur vervoerde 67 leerlingen en vijf leerkrachten van een middelbare school in de stad Marburg, gelegen in de deelstaat Hessen. De groep was op weg naar Engeland. De oorzaak van het ongeval is niet bekend. De politie is een onderzoek gestart. De vier ernstig gewonde scholieren zijn naar het ziekenhuis gebracht, evenals de 54-jarige chauffeur die lichte verwondingen opliep. De andere gewonden zijn zestien meisjes en zeven jongens. Zij hebben medische hulp gekregen. De politie meldt dat de gewonde jongeren 14 en 15 jaar oud zijn. Hun leraren zijn bij het ongeval ongedeerd gebleven. De reis naar Engeland is afgelast. <div class="article__body mb-12" data-v-9ccc65ae=""> Dit is het derde grote busongeval in Duitsland in korte tijd. In <a href="https://www.mobiliteit.nl/taxi/2024/03/27/meerdere-doden-door-busongeval-in-duitsland/">maart</a> crashte een bus van vervoerder Flixbus in de buurt van Leipzig, waarbij vier doden en 35 gewonden vielen. Enkele dagen later raakte een bus met mbo-studenten bij Werl, ten oosten van Dortmund, van de weg. Bij dat ongeval liepen 21 inzittenden verwondingen op. </div> <p data-v-9ccc65ae="">[readmore id="8341"]</p>

                OV-Debat-2019_468x73px-registreer

                Kon u uw mening niet kwijt in deze poll en wilt u werkelijk in debat met opdrachtgevers en vervoerders in het OV? Registreer u dan voor het OV Debat op 21 mei in het provinciehuis Utrecht. 

                Auteur: Inge Jacobs

                5 reacties op “Geef uw mening over de wisselwerking tussen OV en mobiliteit”

                Cedric Lemmer|20.05.19|00:19

                Vraaggestuurd vervoer vermindert in sommige gevallen de multimodaliteit van de reizigers. Als een bezitter van een vouwfiets bijvoorbeeld op z’n werk een bus reserveert en de telefoon moet dan uit blijven tot einde dienst, dan weet hij niet wanneer de bus arriveert. Ook kan het zijn dat hij een bus heeft gereserveerd, omdat er regen op komst was. Waarom zou hij nog met de bus willen als de zon schijnt? Switch hij nog met zo’n reserveringsysteem? Ik denk het niet. Die klant is dan wel kwijt.

                Ronald Van Onselen|07.05.19|11:04

                In Nederland zijn volop ov bedrijven, ontwikkelaars en universiteiten separaat bezig het nieuwe “wiel” uit te vinden. Ook in Duitsland, Frankrijk en andere landen is een boost aan nieuwe varianten. Laat duizend bloemen bloeien. Mooi ja. Maar gaat dit ten koste van OV-budgetten? Hoe (prijs)toegankelijk en ook qua kosten/baten is dit concept eigenlijk en is dit voor de modale reiziger? Is er een Visie? Ik vrees echter dat ik naar de oogarts wordt verwezen.

                Henk Angenent|07.05.19|10:22

                Al dat vraaggestuurde geneuzel is alleen maar een dekmantel voor bezuinigen.

                John rdam|05.05.19|14:08

                De totale versnippering en de verschillende aanmeldsystemen, tarieven en betaalmogelijkheden maken dat ik in voor mij onbekende gebieden welke vorm van vraaggestuurdOV dan ook niet meer als een serieus vervoermiddel zie. De drempel is te hoog en de kans dat je krijgt wat je nodig hebt is te klein. De enige manier om daar tot bruikbare systemen te komen is de opdrachtgevers en hun gezinnen te verplichten dagelijks met hun eigen product te gaan reizen. Dan wordt het misschien wél wat.

                Jan Klaas|01.05.19|12:26

                Flexibele vervoerssystemen heeft geen antwoord wat past bij mijn observaties:

                Veel mensen zijn afhankelijk van patroonvastheid en flex systemen door het hele land zijn simpelweg niet betrouwbaar voor overstappen, duur en maken het vaak onmogelijk om spontane reizen te maken. Dat Flex systemen te duur zijn voor reiziger en provincie weten we al een tijd (Helemaal als vervoerders weigeren abbonomenten te laten gelden waardoor mensen die afhankelijk zijn het niet eens kunnen betalen, zoals in DMG)