‘Tram-bus-combinatie’ maakt officiële eerste ronde in België

Ringtrambus FOTO De Lijn

De trambus heeft zijn eerste officiële ronde gemaakt in België. Het voertuig, een combinatie van het comfort van een tram en de wendbaarheid van een bus, reed langs Machelen en Zaventem. Vanaf september zal De Lijn veertien trambussen in dienst nemen in de Vlaamse Rand. Eerst gaat de vervoerder de trambussen nog grondig testen en haar instructeurs en chauffeurs opleiden.

Door zijn lengte van 24 meter, dubbel zoveel als een standaardbus, benadert de trambus het ruimtegevoel van een tram: hij heeft plaats voor 137 reizigers, maar ook voor kinderwagens, bagage of fietsen. De vier brede deuren en de lage vloer zorgen, in combinatie met toegankelijke haltes, voor een vlotte in- en uitstap van reizigers. De kleinere achterbouw en de licht meedraaiende achterste (vierde) as maken dat het voertuig soepel bochten kan nemen. Fabrikant is Van Hool, dat al eerder soortgelijke voertuigen leverde in onder meer Zweden en Zwitserland.

Verbeterde fietspaden

De eerste trip van de trambus, een officiële gebeurtenis in aanwezigheid van onder meer de Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts, reed langs Machelen en Zaventem. Dat is een deel van het toekomstige tracé van de zogenoemde Ringtrambus. Die zal belangrijke locaties tussen Vlaanderen en Brussel verbinden. Reizigers kunnen op deze haltes overstappen op trein, tram of metro.

Alvorens het voertuig kan rijden, moeten de infrastructuur aangepast worden. Zo komen er verschillende 16 kilometer verkeervrije busbanen. Ze zullen in drie jaar tijd stapsgewijs in gebruik genomen worden. Hierdoor moet de doorstroming op het tracé “stelselmatig verbeteren”. De busbanen garanderen immers een filevrije doortocht en stiptere aankomst- en vertrektijden. Langs het tracé van de Ringtrambus komen bovendien niet minder dan 23 kilometer aan nieuwe en verbeterde fietspaden, 930 plaatsen in nieuwe fietsenstallingen en 600 nieuw aangeplante bomen.

Filegevoelig

De Lijn wacht niet tot de aanpassingen volledig gerealiseerd zijn. Vanaf september neemt de vervoerder veertien trambussen in gebruik. Die worden ingezet op buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel in Jette. Ze rijden via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de bedrijventerreinen rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte. Er zal elke 15 minuten een bus rijden en dit in beide richtingen. Komende maanden gaat De Lijn de trambussen nog grondig testen en haar instructeurs en chauffeurs opleiden.

In de Vlaamse Rand is de nood aan alternatieven voor de auto groot, want het is een van de meest filegevoelige regio’s in Vlaanderen. Tijdens de ingrijpende werkzaamheden aan de Ring rond Brussel zal de Ringtrambus bovendien een sterk alternatief zijn dat de hinder flink kan helpen beperken.

Aanvulling

Weyts verwacht dat de trambus forenzen zal verleiden om de auto vaker te laten staan en over te stappen op het openbaar vervoer. “Dit is hoogwaardig openbaar vervoer dat snelheid en comfort biedt aan grote groepen reizigers. We bieden dit gloednieuwe aanbod aan op de plaats waar de vraag het grootst is: in de Vlaamse Rand.”

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, is trots op het feit dat ‘zijn’ chauffeurs en reizigers met de eerste trambussen in Vlaanderen kunnen rondrijden. “Ze zijn een mooie aanvulling op onze bestaande vloot, die we volop aan het vergroenen zijn. Daarnaast zijn ze ook goed voor het milieu, omdat ze tot een kwart stiller en zuiniger rijden. Dankzij deze veertien hybride trambussen sparen we jaarlijks ongeveer 200.000 liter diesel uit.”

Lees ook:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.