Nieuwe huisstijl voor regionaal OV in Oost-Nederland

De nieuwe huisstijl van het OV in Oost-Nederland. FOTO RRReis

Regionale bussen en treinen in Oost-Nederland krijgen vanaf december 2020 geleidelijk een nieuwe, uniforme uitstraling. De voertuigen in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel dragen vanaf dat moment langzaamaan het merk RRReis in combinatie met een paars-blauw-groene huisstijl.

Het merk en de huisstijl ‘RRReis’ worden geleidelijk in de drie provincies ingevoerd. Bij elke nieuwe bus- en treinconcessie krijgen de nieuwe voertuigen deze stijl. De colleges van Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel werken samen in de aanbesteding van het bus- en treinvervoer in de drie provincies. De huidige zeven verschillende concessies worden met ingang van december 2020 omgevormd tot drie grensoverschrijdende concessies.

Toegankelijkheid

De eerste nieuwe concessie IJssel-Vecht start in december 2020. Begin september is bekend welk vervoerbedrijf hier de komende tien jaar gaat rijden. In december 2022 rijden de nieuwe bussen in het gebied Rijn-Waal. In het gebied Berkel-Dinkel is dat vanaf december 2023 het geval. De regionale treinen krijgen vanaf december 2021 ook geleidelijk de nieuwe uitstraling.

Het nieuwe merk en de huisstijl samenhang, betrouwbaarheid en toegankelijkheid uitstralen. Reizigers moeten zonder te hoeven nadenken over provinciegrenzen en verschillende regionale vervoerders hun eindbestemming kunnen bereiken, is het idee.

Voordat de definitieve keuze voor het nieuwe merk is gemaakt, zijn verschillende namen en stijlen voor het openbaar vervoer getoetst onder inwoners, benadrukken de drie provincies. Hieruit kwam RRReis met een paars-blauw-groene kleur volgens hen als beste naar voren.

Doorzetten

De schrijfwijze van RRReis met drie keer een ‘R’ staat symbool voor de samenwerking van de drie provincies. De kleuren staan voor betrouwbaarheid, innovatie en verbinding. De naam RRReis is ook makkelijk te combineren met verschillende productformules of campagnes om het bus- en treinvervoer onder de aandacht van inwoners en bezoekers te brengen.

Het merk en de huisstijl ‘RRReis’ is eigendom van de drie provincies, zodat ook bij een nieuwe aanbesteding de uniforme uitstraling en herkenbaarheid van het regionale openbaar vervoer doorgezet wordt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.