MRDH leent 115 miljoen aan RET en EBS voor aanschaf bussen
Vervoerders EBS en RET hebben bij de concessieverlener Metropoolregio Rotterdam Den Haag in totaal 115 miljoen euro geleend voor de aanschaf van nieuwe bussen. Het gaat om 13,4 miljoen euro door EBS en 102 miljoen euro door RET. Deze lening stelt de vervoerders in staat om bussen te kopen voor de concessies Voorne-Putten en Rozenburg en Bus Rotterdam.
Het is sinds december 2017 mogelijk dat de MRDH als concessieverlener geld leent voor de aanschaf of de herfinanciering van OV-bussen. Ook is het mogelijk om hiermee de benodigde infrastructuur aan te schaffen, zoals de laadpalen voor elektrische voertuigen. De vervoerders moeten zelf wel een verzoek indienen voor de lening.
Voordeel bussenlening
De MRDH besloot deze bussenlening in het leven te roepen om twee redenen. Dit zou bijdragen aan de kwaliteit én aan de continuïteit van het OV in de stad. Voordelig voor de MRDH is dat de bussen tot aflossing van de lening verpand worden aan de concessieverlener. Mocht een concessiehouder niet meer aan zijn aflossingsverplichting kunnen voldoen, hebben de bussen voor de MRDH nog steeds waarde.
Banken of leasemaatschappijen zullen in die situatie de bussen altijd moeten verkopen, maar een concessieverlener loopt niet tegen dit probleem aan. De MRDH zal ook niet met de bijbehorende verliezen te maken krijgen en kan ervoor zorgen dat de bussen ingezet blijven worden in het openbaar vervoer. Dit biedt ook mogelijkheden om op deze bussenlening een relatief laag risico-opslag te hanteren. Dit voordeel kan uiteindelijk zelfs worden ingezet voor meer of beter OV.
Duurzaamheid
Door deze lening draagt de concessieverlener bovendien wezenlijk bij aan het verduurzamen van het openbaar vervoer. De MRDH heeft hierdoor namelijk het recht om op voorhand eisen te stellen aan deze bussen en het draagt bij aan een gefaseerde inzet van zero emissie-voertuigen, zodat optimaal gebruik gemaakt kan worden van de technologische ontwikkelingen op dit gebied.
Daarnaast mag de concessieverlener ook eisen dat de voertuigen goed worden onderhouden. Omdat het de verwachting is dat bussen op nieuwe aandrijftechnieken langer meegaan dan dieselbussen, maakt gedegen onderhoud het gemakkelijker voor de MRDH om de verplichte overname van materieel voor te schrijven in een aanbesteding en zal een nieuwe vervoerder eerder genegen zijn hierin mee te gaan.
De bussenlening biedt sowieso mogelijkheden voor een gemakkelijkere overdracht van de voertuigen naar een andere vervoerder, omdat het financieringsaanbod al is geregeld, schat de MRDH. Juist tijdens een aanbestedingsprocedure kan het moeilijk zijn om financiering te vinden voor de aanschaf van nieuwe bussen en die hindernis verdwijnt als het geld verstrekt wordt door de concessieverlenende overheid. Volgens de MRDH wordt daarmee een belemmering om in te schrijven op een concessie weggehaald.
Looptijd
De bussenlening moet volledig – dus inclusief rente – zijn afgelost op de einddatum van de concessie. De concessie van EBS duurt van 2018 tot 2028 en daarvoor zet de vervoerder 48 nieuwe bussen in op groengas. De concessie van de RET loopt van 2019 tot 2034. De stadsvervoerder koopt voor de start van de concessie 55 zero emissie-bussen, 103 hybride bussen en nog 40 dieselbussen. In de loop der jaren worden alle bussen vervangen door zero emissie-voertuigen.
Lees ook:
- Laatste 40 dieselbussen en 103 hybride bussen voor RET
- EBS wint concessie Voorne-Putten
- Connexxion wil gesprek met MRDH over gunning concessie aan EBS
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Deze interessante ontwikkeling om OV te financieren breidt zich uit!