FNV: 85% van personeel legt werk neer voor OV-staking

Leden van CNV staken

Het overgrote deel van de medewerkers in het streekvervoer heeft maandag het werk neergelegd voor de tweedaagse OV-staking, die om 04.00 uur van start ging. Vakbond FNV spreekt over een stakingspercentage van 80 tot 85 procent. De werkgevers zelf denken dat circa 60 procent van de werknemers het werk heeft neergelegd. 

Op veel plekken in Nederland rijden er maandag en dinsdag niet of minder bussen en regionale treinen. Er wordt gestaakt omdat de vakbonden en werkgevers geen akkoord weten te sluiten over de cao Openbaar Vervoer en de cao Multimodaal Vervoer. Er vallen ongeveer 12.000 medewerkers onder de cao OV. Zij eisen onder andere een hogere loonstijging en minder werkdruk, met de gelegenheid voor vijf minuten plaspauze na twee uur werken.

De werkgevers wilden nog verder onderhandelen, maar vakbonden besloten te gaan staken. Een kort geding, aangespannen door de werkgevers, kon dit niet voorkomen. Vervoerders adviseren op hun websites en op social media om alternatief vervoer te zoeken.

Werkwilligen

Op bepaalde plekken, proberen vervoerders met behulp van werkwillige werknemers alsnog bussen te laten rijden. Het gaat dan om ritten rondom Arnhem/Nijmegen, Eindhoven, Zierikzee en Noord-Holland. Dit tot onvrede van de vakbonden. “Als je het mij vraagt, doen werkgevers reizigers hier allesbehalve een plezier mee”, meent actiecoördinator Marco Hietkamp van vakbond CNV.

De kans dat reizigers stranden wordt daardoor groter, omdat ze geen garantie hebben op een aansluiting en wellicht ook niet terug kunnen komen. “In de meeste andere delen van het land wordt in het geheel niet gereden”, aldus Hietkamp. “Dat is eigenlijk duidelijker voor de mensen en veiliger voor zowel reiziger als het personeel.”

De voertuigen van GVB en HTM in Amsterdam en Den Haag rijden gewoon. Bij de RET zijn er enkele medewerkers die onder de cao OV vallen en daardoor waarschuwt de vervoerder dat hier wel een kans bestaat dat bussen uitvallen.

Cao Multimodaal

Ook de werknemers die vallen onder de cao Multimodaal staken deze twee dagen. Hier is het grootste probleem dat er een te groot verschil bestaat tussen de cao van NS en de cao die geldt voor machinisten bij regionale vervoerders. “We doen dit niet om de reizigers te pesten maar de werkgevers laten ons geen andere keuze”, vertelt vakbond VVMC.

“Wij hebben alles geprobeerd om de werkgevers duidelijk te maken dat het verschil tussen de NS cao en Multimodaal cao opgelost moet worden. De werkgevers willen hier ook wel iets aan doen maar de voorstellen waren te mager en zorgden voor tweespalt in de achterban.”

Rover

Reizigersorganisatie Rover noemt het jammer dat reizigers de dupe worden van een conflict tussen werkgevers en werknemers. Er zijn namelijk veel werknemers afhankelijk van het OV om naar hun werk te komen. “Werkgevers zullen er veelal geen begrip voor hebben dat sommige werknemers twee dagen niet op het werk verschijnen. Met name kwetsbare werknemers zullen hier de dupe van worden. Ook zijn de universiteiten gewoon open volgende week, dus zijn studenten de dupe van de staking.”

Ook Voor Beter OV zegt teleurgesteld te zijn, dat de OV-reiziger opnieuw mag worden misbruikt om de werkgevers onder druk te zetten.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.