Nieuwe entree en gratis parkeren: fietsenstallingen krijgen make-over

NS en ProRail vervangen de entree van 44 fietsenstallingen bij treinstations door het hele land. Het gaat om zelfservice-fietsenstallingen, die nu veelal voorzien zijn van een stalen draaihek. De vervoerder en spoorbeheerder investeren hier 8 miljoen euro in.

De zelfservice-fietsenstallingen bevinden zich bij 44 stations verspreid over het land: van Den Helder tot Heerlen, van Hoogeveen tot Middelburg. De operatie moet nog voor het eind van dit jaar afgerond zijn. Afgelopen week is de vernieuwde ingang van de stalling bij Station Baarn al in gebruik genomen.

Bestuursakkoord

Met de vernieuwde entrees willen NS en ProRail aantrekkelijke, makkelijker toegankelijkere en beter benutte fietsenstallingen bieden. Het is één van de aangekondigde innovaties uit het Bestuursakkoord Fietsparkeren, een akkoord van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) met verschillende partijen over fietsparkeren bij stations.

De nieuwe entrees hebben transparante toegangsdeurtjes en gebruik van de stallingen wordt – behalve bij de stalling bij Amsterdam Sloterdijk – elke eerste 24 uur gratis. Reizigers kunnen eenvoudig in- en uitchecken met hun OV-chipkaart en ook voor het huren van een OV-fiets kunnen ze er terecht. De opgeknapte stallingen krijgen cameratoezicht en via een intercom kunnen reizigers met een vraag contact opnemen met een medewerker.

Prettig en veilig

De nieuwe entree is al getest op de stations Bilthoven en Heerenveen. De klanten daar zijn erg tevreden, benadrukken NS en ProRail: 77 procent van de klanten geeft een 8, tegenover 46 procent in de oude situatie. Reizigers voelen zich volgens beide partijen prettig en veilig in de stalling. De bezetting van deze beide fietsenstallingen is volgens hen met zo’n 40 procent gestegen.

NS en ProRail streven ernaar om de reparatieservice te behouden. Ze zijn hierover in gesprek met de betrokken ondernemers op de stations. Momenteel springt op zo’n twintig stations nog een medewerker bij op de drukke momenten, laten de partijen weten. Een deel van deze medewerkers voert ook reparaties aan fietsen uit. Dat moet straks het enige worden wat ze blijven doen, is het idee. Immers: door de verdergaande automatisering hoeven ze fietsers niet meer te helpen met in- en uitchecken.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.