TU Delft oppert: open ov-poortjes en betalen met bankpas of telefoon

Slimme incheckpalen TU Delft
Bron: TU Delft/Expertisecentrum OV-betalen

Slimme incheckpalen TU DelftOv-poortjes die open blijven en alleen dicht gaan als je niet betaalt. En betalen met je bankpas of telefoon in plaats van ov-chipkaart. Deze en nog drie ideeën bedachten onderzoekers van het Expertisecentrum OV-betalen, onderdeel van de TU Delft.

Nodeloos ingewikkeld vinden ze het huidige systeem met ov-chipkaarten, ov-poortjes en incheckpalen: mensen moeten speciaal een persoonlijke ov-chipkaart aanvragen of een dure anonieme kaart kopen, ze vergeten vaak in- of uit te checken en buitenlandse reizigers weten vaak niet wat ze moeten doen. Hoog tijd om daar dus wat aan te veranderen, zeggen de onderzoekers, die afstuderen bij het Expertisecentrum OV-betalen, onderdeel van de TU Delft. Ze deden hun suggesties afgelopen week tijdens het Symposium Gebruiksgericht OV-betalen, dat georganiseerd was op de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Delftse universiteit. Na afloop overhandigden ze hun ideeën aan NS en ov-chipkaartbeheerder Translink.

Enthousiast

Chris Meeuwsen en Shen Kao Cheng pleiten voor een alternatieve ov-chipkaart. Volgens Meeuwsen is een bankpas een goede kanshebber. Zijn idee: Je hoeft je niet te registreren, je hoeft het niets te activeren en je hebt geen minimum saldo nodig – je kunt gewoon gaan. Hoe makkelijk kan het zijn? Dit alles kun je deactiveren en dat je een uitgeef-limiet kunt instellen, benadrukt hij. Kao Cheng ziet veel in een betaal-app. Je houdt je telefoon voor een poortje of paal en je kunt erdoor – zelfs zonder de app open te hebben. Bovendien kun je online tickets kopen en opwaarderen. Translink is enthousiast over deze vinding, zegt de TU Delft, en wil het zelfs gaan gebruiken.

Larissa Lehr en Meike Mak willen het de buitenlandse reiziger makkelijker maken. Lehr pleit voor een app met daarin alle belangrijke informatie op ov-gebied, voor gebruiksvriendelijkere kaartverkoopmachines en voor servicepunten voor internationale reizigers. Volgens Mak kan er vooral heel veel verbeteren in de communicatie tussen reiziger en reisorganisatie. Internationale reizigers hebben volgens haar behoefte aan meer informatie bij vertragingen, willen meer betaalmogelijkheden voor ov-kaarten en willen dat servicepersoneel van verschillende ov-bedrijven beter en meer overlegt met elkaar.

Poorten open

Geert Niermeijer en Leon Groot Obbink doen suggesties voor verbetering van incheckpoortjes en -palen. Niermeijer komt het het idee om losse incheckpalen beter aan te geven – onder andere met een duidelijk bord erboven en met lichtstrip tussen twee tegenover elkaar staande palen. Groot Obbink wil de huidige incheckpoorten opnieuw vormgeven. De poorten zouden in zijn visie altijd open moeten staan en pas moeten sluiten als iemand niet incheckt of te weinig saldo heeft. Bovendien zouden boven de poorten grote borden moeten komen daarop het logo van de betreffende ov-organisatie en of het poortje wel of niet in werking is.

Een filmpje van laatst genoemde vinding:

Meer beeldmateriaal is te vinden op de website van het Expertisecentrum OV-betalen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.