Realtime reizigers tellen op zes drukke stations

NS en ProRail brengen realtime de reizigersstromen in kaart op zes druk gebruikte stations. De gegevens worden gebruikt om de reizigerscapaciteit van de stations optimaal te kunnen benutten.

Het gaat om de stations Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport.
Daar hangen sensoren die de reizigersstromen in kaart brengen. NS noemt dit SMART Station: telsensoren (stereocamera’s) en sensoren die de Wifi- of Bluetooth-signalen opvangen van de smartphones, tablets en laptops die reizigers bij zich hebben. Ook zijn op de drukste plekken op de perrons telsensoren aanwezig die de lokale drukte meten.

Dit alles kan realtime: cijfers zijn direct beschikbaar en worden soms ook direct in de dienstverlening gebruikt.
Perronmedewerkers op het drukke perron 1-2 van Schiphol Airport – waar de pas gelande reizigers mét bagage massaal de trein naar Amsterdam Centraal willen nemen – krijgen bijvoorbeeld via oortjes ingeseind waar begeleiding van reizigers nodig is.

De data is bijvoorbeeld ook gebruikt op Utrecht CS. Op Utrecht Centraal loop je sinds de verbouwing vanaf de perrons eerst tegen een vaste trap aan en pas daarna kom je bij de roltrappen. Dit zorgt voor een betere doorstroming, omdat de meeste reizigers de eerste trap nemen die ze tegenkomen. In de nieuwe situatie zijn alle reizigers per saldo sneller van perron in de stationshal. En op station Schiphol Airport heeft ProRail recent de hellingbaan vanaf Schiphol Plaza naar het perron langs spoor 1-2 vervangen door een brede vaste trap. Dat was een dilemma, want een vaste trap heeft veel meer capaciteit, maar reizigers met bagage gebruiken liever geen vaste trap. Uit de metingen bleek dat op deze plek op het perron relatief weinig reizigers met bagage uit de trein bleken te stappen. Iets verderop heeft ProRail de oorspronkelijke vaste trap vervangen door een roltrap. Op deze plek komen juist relatief veel reizigers mét bagage. Door deze aanpassing zijn alle reizigers per saldo beter af.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.