Syntus biedt op 26 locaties deelfietsen aan als aanvullend OV
Regionale vervoerder Syntus gaat deelfietsen aanbieden aan de reizigers als aanvulling op het openbaar vervoer. Hiermee moeten reizigers gemakkelijker de ‘first and last mile’ kunnen afleggen, met name in gebieden waar minder frequent regulier openbaar vervoer rijdt. 240 van deze ‘KeoBikes’ worden geplaatst op 20 locaties op de Veluwe en nog 100 KeoBikes op 6 locaties in Leusden.Â
Het gaat hier dus in totaal om 340 fietsen in Nederland. “KeoBike past bij de ontwikkeling in de samenleving”, aldus Syntus. “Mensen veranderen in hun manier van leven, recreĂ«ren en werken. En ook in hun manier van reizen. Een reis is niet langer aan Ă©Ă©n modaliteit gebonden. Daarom introduceert Syntus nieuwe, flexibele vormen van mobiliteit.” Syntus-directeur Cees Anker noemt de KeoBike het antwoord van Syntus op de OV-visie van de provincie Gelderland.
App
De eerste fietsen worden gestald in Apeldoorn en Leusden, gevolgd door fietsen in Ede-Wageningen, Harderwijk en nog vijf andere centrale locaties op de Veluwe in januari. Reizigers die gebruik willen maken van deze fietsen kunnen via een speciale app de fiets bestellen. Die app vormt ook het slot van de fiets, het zogenaamde ‘Mobilock’, waardoor geen fietssleutel meer nodig is. Het is nog niet bekend hoe hoog de huurprijs van deze fietsen zal worden. Donderdag werd de KeoBike in Apeldoorn gepresenteerd. De KeoBike is tot stand gekomen in samenwerking met de provincie Gelderland.
Deze KeoBike past bovendien volgens Syntus goed bij de mobiliteitsstrategie van Keolis. De Franse vervoerder Keolis, het moederbedrijf van Syntus, biedt in verschillende Franse steden al in totaal 17.000 deelfietsen aan. Syntus laat weten dat deze deelfietsen reizigers kunnen helpen om snel en eenvoudig hun eindbestemming te bereiken. Dit is belangrijk nu duurzaamheid en bereikbaarheid een steeds grotere betekenis krijgen, meldt de vervoerder.
OV-fietsen
Momenteel biedt NS al op ruim 250 locaties OV-fietsen aan. De OV-fietsen kunnen reizigers met hun OV-chipkaart huren. Bovendien is de Rotterdamse vervoerder RET betrokken bij het project met de Gobike, ook een project met deelfietsen die bedoeld zijn als aanvulling op het conventionele OV. Start-up Urbee biedt in Amsterdam de mogelijkheid om elektrische fietsen te huren.
Hoewel de verschillende andere regionale vervoerders nog geen deelfietsconcept ontwikkeld hebben, kunnen studenten die normaal veel gebruikmaken van de Valleilijn bij vervoerder Connexxion een abonnement krijgen voor een elektrische fiets. Hiermee wil de vervoerder de drukte in de spits wat verlichten. âHet verhuren van e-bikes past in de ambitie van Connexxion om zich te profileren als aanbieder van mobiliteitâ, aldus Connexxion, eerder dit jaar.
Lees ook: Connexxion wil drukte op Valleilijn verlichten met verhuur e-bikes
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Eigenaardige fietsen en -stalling: geen damesmodel, bagage voorop wat zwaarder stuurt en bagage beperkt (zeker geen persoon eindje meenemen), geen spatlap, onduidelijke verlichting, onduidelijke versnelling, onduidelijk of zadelhoogte kan worden aangepast. Rek waaruit je hem lijkt te moeten tillen en in terug te moeten hangen. En alleen te bedienen met een app. Kortom, moeizaam voor ouderen en mensen met en beperking, moeilijk uitleggen aan laaggeletterden. Dus hiernaast blijft OV nodig.