Trolley 2.0 moet er toch komen

trolleybusHoewel de eerder aangekondigde trolleybus ‘zonder bovenleiding’ er niet is gekomen, geeft Arnhem de moed niet op. Een coalitie van tien partijen uit de regio Gelderland en Nordrhein-Westfalen werken samen aan een project dat op termijn moet leiden tot een volledige Trolley 2.0-bussenvloot in Arnhem.

Arnhem had ook een ander ijzer in het vuur om te komen tot een trolley 2.0-bus. Een Arnhems bedrijf heeft een jaar geleden aangekondigd een prototype te gaan bouwen. Dat is niet gelukt. De gemeente is met het bedrijf in gesprek over terugvordering van het reeds verstrekte deel van de overheidssubsidie (130.000 euro).

Arnhem richt zich nu op het project E-bus 2020-In Motion Charging. Binnen dit project worden twee trolley 2.0 bussen ontwikkeld om te worden ingezet in Arnhem.

Deze Trolley 2.0 bussen kunnen minimaal 10 km zonder bovenleiding rijden. Het opladen van de accu’s vindt plaats tijdens het rijden onder de bovenleiding. De techniek zal geïntegreerd worden in twee nieuwe HESS-trolleybussen die door Hermes besteld gaan worden.

In het project wordt ook een systeem ontwikkeld en gerealiseerd om remenergie van trolleybussen op te slaan in ondergrondse accu’s. Vanuit deze accu’s kunnen elektrische voertuigen van bewoners en bedrijven worden opgeladen. Op deze manier ontstaat een extra toepassing van het trolleybovenleidingnetwerk in de stad. Op dit moment gaat de energie die vrij komt bij het remmen verloren.

Het project wordt getrokken door de Vosloh Kiepe, een groot elektronicabedrijf uit Düsseldorf. Naar verwachting zal er in juni 2016 een Europees besluit over worden genomen.

Als het allemaal goed gaat, worden de trolley 2.0 bussen opgenomen in de dienstregeling, en de hele bussenvloot op termijn ge-upgrade naar trolley 2.0.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.