‘Qbuzz moet concessies naar behoren blijven uitvoeren’
Onrust bij het personeel van Qbuzz vanwege de hardnekkige geruchten omtrent de verkoop van het bedrijf door moederbedrijf NS. Deze onrust is vreemd, want waarom zou je als personeel onder een grootaandeelhouder willen werken die eigenlijk niets meer om je geeft? Belangrijker is dat de reiziger door de hele kwestie niet het kind van de rekening wordt, betoogt Rikus Spithorst van reizigersorganisatie Voor Beter OV in zijn column hieronder.
COLUMN – Het gerucht is hardnekkig: de NS heeft dochteronderneming Qbuzz in de verkoop gedaan. Ik kan mij daar alles bij voorstellen. Qbuzz is een lelijke smet op het blazoen van de NS. Het bedrijf speelde een belangrijke rol in de Limburgse aanbestedingsfraude, die niet alleen de top van Qbuzz, maar ook onder meer NS-boegbeeld Timo Huges de kop kostte. Het is zeer begrijpelijk dat de NS zich van Qbuzz wil ontdoen, zeker nu de NS heeft besloten om zich toe te leggen op het treinverkeer en niet op reizigersvervoer per bus.
Bij het personeel van Qbuzz is onrust ontstaan, nu de geruchten steeds sterker worden dat het bedrijf zal worden verkocht aan de SNCF. Ik vind die onrust vreemd. Immers, een bedrijf -en daarmee ook het personeel- is beter af met een eigenaar die stappen vooruit wil zetten met het bedrijf, een eigenaar die er nog een toekomst in ziet.
Schraalhans keukenmeester
Alles liever dan een grootaandeelhouder die geen enkele liefde meer voor je voelt. Dan ben je als bedrijf niets meer dan een sterfhuis, dat met lange tanden (en met Schraalhans als keukenmeester) de lopende concessies uitdient en that’s it. En bovendien: Qbuzz wordt nu geleid door een soort voorlopige directie nadat de top van het bedrijf naar huis was gestuurd: ook geen gelukkige situatie.
Het rijdend personeel heeft sowieso weinig te duchten van een overname: de cao blijft ongewijzigd. Ik ben overigens wel benieuwd, waarom de SNCF (of preciezer gezegd: dochteronderneming Keolis) belangstelling heeft voor Qbuzz. Via Syntus heeft deze onderneming immers al vaste voet op Nederlandse bodem.
Geldzorgen
Of wil men schaalvoordelen behalen door een verregaande samenwerking, zo ongeveer als je ook ziet gebeuren bij de feitelijke fusie van Connexxion en Veolia? Daar valt wel wat voor te zeggen: Syntus heeft geldzorgen, en de voordelen door het schrappen van dubbelfuncties bij een nauwe samenwerking met Qbuzz zouden, qua overheadkosten, mooi meegenomen zijn.
Maar het belangrijkste: de opdrachtgevers dienen er streng op toe te zien, dat Qbuzz zijn concessies naar behoren uitvoert. Ook in deze onzekere tijden, ook in de toekomst, ongeacht wie straks de eigenaar van het bedrijf zal zijn. Want de reiziger valt in dit verhaal totaal niets te verwijten. Laat hem dus ook niet het kind van de rekening worden.
Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij Voor Beter OV
Lees ook:
- Ondernemingsraad Qbuzz wil geen verkoop aan buitenlands bedrijf
- ‘NS-dochter Qbuzz mogelijk in handen van Franse spoorwegen’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Het is wel heel slim van de overheid, eerst verpats je je busmaatschappij(lees Connexxion) aan buitenlandse investerders (met als smoesje dat moet van Europa), vervolgens bouwen ze een nieuwe concurrent (dmv de NS) die deel van de markt opsnoept om die vervolgens weer voor veel geld te verkopen aan het buitenland, ik ben benieuwd hoe vaak ze dit truckje gaan herhalen. Overigens vraag ik me ook af waarom je in vredesnaam zou investeren in de Nederlandse OV markt als buitenlandse partij