Actieve veiligheidssystemen in nieuwe generatie bussen van Mercedes-Benz
Automatisch remmen met de bus wanneer een botsing onvermijdelijk lijkt, een systeem dat fietsers of voetgangers in de dode hoek registreert en een stabilisatiesysteem dat harmonicabussen te allen tijde op de weg houdt, ook bij harde rukwinden en uitwijkmanoeuvres. Volgens Daimler, fabrikant van Mercedes-Benz-bussen, is het tijd voor actieve veiligheidssystemen.
“Onze vracht is het meest kostbaar van allemaal: mensen”, zei Wolfgang Bernard, directeur van Daimler Trucks & Buses, onlangs in Berlijn. Daar toonde de autofabrikant de nieuwste generatie Mercedes-touringcars, -trucks, -taxibussen en -stad- en streekbussen. Volgens de Daimler-CEO gaat verkeersveiligheid een nieuwe fase in, die van de ‘actieve veiligheidssystemen’. Het bedrijf wil zijn Mercedes-lijn in de voorhoede hebben van deze ontwikkelingen.
Nul verkeersdoden
Kenmerkte de jaren tachtig/negentig zich met name door de introductie van passieve veiligheidssystemen zoals een solide maar flexibel geraamte van het voertuig, kreukelzones en airbags, in de nieuwe Mercedessen neemt de auto deels het stokje van de bestuurder over. Niet om hem of haar overbodig te maken, maar om ervoor te zorgen dat de bestuurder optimaal op het verkeer kan letten. Het doel: het aantal verkeersdoden naar nul.
Voor gelede bussen in het stad- en streekvervoer zoals de Mercedes-Benz Citaro City en opvolger Capacity-L heeft Daimler de knikbeveiling Articulation Turntable Controller (ATC) geïmplementeerd dat voorkomt dat de bus bij een uitwijkmanoeuvre of glad wegdek teveel gaat zwenken of als een knipmes dubbelvouwt. Ook bij het nemen van ‘gewone’ bochten is de dubbele bus stabieler en heeft het een kleinere draaihoek dan bij vergelijkbare bussen.
Veiligheidssysteem
Het Active Break Assist 3 (ABA 3) zoals dat in de nieuwe Mercedes-Benz Travego touringcar aanwezig is, registreert voertuigen vóór de rijdende bus en waarschuwt de chauffeur wanneer de kans op een botsing (bijvoorbeeld met een stilstaande auto) groter wordt. Onderneemt de chauffeur geen actie, dan treedt het veiligheidssysteem zelf op: eerst door gedeeltelijk te remmen, dan door het voertuig helemaal tot stilstand te brengen. De kans op een dodelijke aanrijding is daarmee stukken kleiner. Ook vrachtwagens zijn voorzien van deze innovatie.
Chauffeurs demonstreerden op het vliegveld Schönefeld bij Berlijn hoe dat eraan toegaat door met tachtig kilometer per uur richting een stilstaande auto te rijden. En inderdaad: Na een oorverdovend alarm die de chauffeur erop attendeert dat er gevaar dreigt, remt de bus vanzelf af. Uiteindelijk komt de bus helemaal autonoom tot stilstand.
Automatische noodstop
Het Active Brake Assist 3 dat ook in de bus aanwezig is, is een evolutie van een eerdere techniek. Hier maakt de bus een automatische noodstop op het moment dat een stilstaand voertuig op korte afstand wordt gedetecteerd. Deze techniek maakt deel uit van een adaptieve cruise control die een vooraf ingestelde minimumafstand tot het voorliggend verkeer in de gaten houdt.
Andere veiligheidssystemen die Mercedes presenteerde zijn waarschuwingen bij het onbedoeld verlaten van de weghelft (Lane Assistent), de Continuous Braking Limiter DBL die bij bergafwaarts rijden de maximumsnelheid in de gaten houdt en Attention Assist, een ingenieus systeem dat aan de hand van tientallen parameters de fitheid van de chauffeur registreert. Zodra de bestuurder volgens het systeem vermoeid begint te worden, krijgt deze de waarschuwing om rust te nemen.
Verbeteringen
Behalve de implementatie van deze moderne veiligheidssystemen heeft Mercedes bij de nieuwe bussen subtiele, maar belangrijke verbeteringen toegepast. Zo is de plaats van de bestuurdersstoel geoptimaliseerd, lopen de ramen verder door naar beneden en zijn de zijspiegels gevormd om een zo groot mogelijk overzicht te bieden. Verdere verbetering heeft plaatsgevonden bij de wielophanging, het stuursysteem en de remmen.
De laatste vinding is weliswaar passief, maar niet minder innovatief: De Front Collision Guard (FCG) is een constructie aan de voorkant van het geraamte van de bus die de gevolgen van een frontale botsing minimaliseert. Het voorkomt dat bij een aanrijding met een personenauto deze onder de bus doorschuift en bestaat uit materialen die bij een botsing de kracht absorberen en verspreiden. Het gedeelte onder de bestuurdersstoel glijdt bij een botsing naar achteren, om afstand te creëren tussen de plaats van impact en de bestuurder. Met deze vindingen wil Mercedes-Benz dat belangrijke doel behalen: het aantal verkeersdoden naar nul.
Martijn van Best
[partner mercedes]
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?