NS erkent slechte prestaties vervanger Fyra

TRAXX, locomotief, Bombardier

Spoorvervoerder NS geeft toe dat het uitvalpercentage van de Intercity Direct te hoog is. Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 heeft Kamervragen gesteld over de slechte prestaties van de Intercity Direct, de vervanger van de hogesnelheidstrein Fyra. D66 wil van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur weten welke concrete maatregelen zij met de NS gaat bespreken om tot een oplossing te komen. Maatschappij Voor Beter OV maakte maandag bekend dat de passagierstrein vaak uitvalt en vertraging heeft.

Maatschappij Voor Beter OV meldt op basis van cijfers van Failra/ICdefect dat de kwaliteit van de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda  een dalende lijn laat zien. Het aantal uitgevallen treinen per maand is sinds januari bijna verdrievoudigd, van iets meer dan drie procent naar bijna negen procent. Daarnaast is ook nog eens ruim zes procent van de treinen vertraagd.

Prestaties

Ook vanuit de Tweede Kamer klinkt er kritiek. Van Veldhoven: “Het is flink zuur dat na het Fyra-debacle opnieuw reizigers in de kou staan. De NS beloofde verbetering, maar tot nu toe lijkt daar niet veel van terecht te komen.”

Woordvoerder Eric Trinthamer van NS: “Het hoge storingspercentage waardoor de treinen uitvallen is besproken met Bombardier en zij hebben hiervoor maatregelen getroffen waarvan de eerste positieve resultaten al merkbaar zijn. De uitval van treinen komt ook omdat het reservematerieel volledig wordt benut vanwege de hoge frequentie die nodig is vanwege de goede bezetting van de IC Direct tussen Amsterdam en Breda.”

Frequentie

NS heeft de frequentie op het hsl-traject verhoogd naar 32 keer per dag en in de spits ieder kwartier. Trinthamer: “Hiervoor is nu nog de inzet nodig van het reservematerieel. Door het vrijwel continue gebruik van de beschikbare TRAXX-locomotieven treden storingen daarom ook vaker op en daarom heeft NS ook 19 nieuwe Traxx-locomotieven bij Bombardier besteld.”

De eerste nieuwe TRAXX-locomotief is onlangs in de NS-kleuren afgeleverd. Volgens NS wordt iedere week een nieuw locomotief afgeleverd, waarmee in december de vloot volledig versterkt zal zijn. “Dat is ook nodig om de frequentie op het hsl-traject verder te kunnen verhogen”, aldus de woordvoerder.

Kwaliteit

Maatschappij Voor Beter OV verwacht dat de kwaliteit van de Intercity Direct in de toekomst niet verder zal verbeteren omdat NS de komende jaren de dienst juist met de TRAXX-locomotieven zal uitvoeren.

“Juist de TRAXX-locomotieven blijken gezien de zeer hoge uitvalcijfers uiterst onbetrouwbaar te zijn, dus waarom de NS locomotieven heeft gekocht van een type dat heeft laten zien, niet betrouwbaar te zijn, is volstrekt een raadsel. Ook de nieuwe TRAXX-locomotieven halen slechts een topsnelheid van een schamele 160 kilometer per uur, dus echt lekker doorrijden op de hsl zit er ook niet in”, aldus Maatschappij Voor Beter OV.

Hieronder een overzicht van de prestaties van Intercity Direct in 2014:

IntercityDirect, cijfers
Bron: Failra/ICdefect

Marieke van Gompel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “NS erkent slechte prestaties vervanger Fyra”

Kees Boer|07.10.14|19:55

Het heeft de bijnaam gekregen de Intercity Defect

Peter Voermans|20.08.14|14:32

TRAXX- elocs zijn universele locomotieven. Deze machines moeten ook goederentreinen kunnen trekken. Hierdoor zorgen de tandwielreductie en de ophanging van de tractiemotoren voor de maximale snelheid. Bij een andere tandwielverhouding zou de TRAXX harder kunnen, maar dan kun je zware goederentreinen vergeten (op de Betuwelijn wordt veelal met Siemens gereden ES 64 F4).

Aan het vermogen ligt het niet bij de TRAXX (+/- 8000 pk).

De locs van Siemens zijn sneller (Vectron 2 en Taurus 3).

Guus Albrecht|19.08.14|19:06

Een schamele 160 km/h,is toch redelijk snel op de relatief korte afstanden op de HSL hier te lande. De TRAXX- elocs van de reeks 186 rijden ook elders in Europa, ze zijn geschikt voor de vier gangbare voltages in dit continent.Zelf heb ik, tot op heden, gunstige ervaringen met deze trein.
Guus Albrecht