Bart Schmeink: Connexxion en Veolia gaan onder Transdev inschrijven
Connexxion en Veolia Transport Nederland gaan onder moedermaatschappij Transdev samenwerken bij aanbestedingen in het openbaar vervoer. Dat zegt Bart Schmeink, die sinds enkele weken de nieuwe directeur van Connexxion is. Een fusie van de twee vervoersbedrijven is voorlopig niet aan de orde. ”Veolia Transport en Connexxion zullen voor de korte termijn als afzonderlijke bedrijven functioneren. Maar we willen ons in de branche meer presenteren als één onderneming en samen optrekken”, aldus Schmeink.
Doordat Connexxion en Veolia Transport Nederland als Transdev reageren, kunnen zij op meer OV-concessies dan voorheen inschrijven. De vervoersbedrijven hebben vanuit de aandeelhouders de opdracht meegekregen om niet tegelijkertijd op dezelfde OV-concessies in te schrijven. Het gezamenlijk reageren is in deze nieuwe constructie wél mogelijk.
Aanbesteding
”Connexxion is goed in bepaalde zaken in het OV en Veolia Transport Nederland ook. We kunnen in onderling overleg bekijken hoe we dit het vervoer het beste kunnen regelen”, aldus Schmeink. Als een concessie eenmaal wordt gewonnen, zou het daarbij mogelijk zijn dat er zowel voertuigen van Connexxion als Veolia worden ingezet. De vervoerders zullen ook nog apart op concessies reageren. Per aanbesteding gaan zij gezamenlijk bekijken wat de beste strategie is.
Bart Schmeink was de afgelopen twee jaar directeur van stadsvervoerder GVB in Amsterdam. Schmeink is op 1 maart gestart als de opvolger van Hubert Guyot bij Connexxion, die dit jaar met pensioen is gegaan. Schmeink is naast algemeen directeur van Connexxion ook lid van de Executive Committee van de Transdev-groep. Dit betekent dat hij zich ook ook met de internationale koers van het moederbedrijf mag bemoeien. Schmeink maakte een flinke opstap door van stadsvervoerder GVB naar Connexxion te switchen. Bij GVB werkten er ongeveer 3500 mensen onder zijn leiding, bij Connexxion stuurt hij zo’n 12.000 medewerkers aan.
Ontwikkeling OV
In internationaal perspectief zal het openbaar vervoer volgens Schmeink dezelfde ontwikkeling doormaken als de luchtvaart, waardoor er uiteindelijk nog maar een paar spelers overblijven. ”Er zijn verschillende spelers van de markt verdwenen, zoals bijvoorbeeld Swiss Air. Dit zal ook in het openbaar vervoer gebeuren.”
Over wat deze ontwikkeling betekent voor de toekomst van Connexxion en Veolia Transport als afzonderlijke vervoersbedrijven, wil hij nog niks zeggen. ”Het komende jaar zullen Veolia Transport en Connexxion als afzonderlijke bedrijven functioneren. We willen ons wel in de branche meer als een onderneming presenteren en samen optrekken. Een fusie is nu niet aan de orde.”
Publieke belang
Schmeink: ”Het mooie van werken bij Connexxion is dat het publieke belang in het DNA van het bedrijf zit. Het werken bij deze vervoerder spreekt me aan door de hoeveelheid vragen die uit het maatschappelijk veld komen. Iedere regio heeft andere maatschappelijke vragen.”
”Daarnaast zijn alle modaliteiten in dit vervoersbedrijf vertegenwoordigd, waardoor we kunnen zoeken naar de optimale mix van modaliteiten. Connexxion heeft expertise over de volle linie. Van deur tot deur taxivervoer, openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en ambulances. Ik geef dit bedrijf veel kansen voor de toekomst vanwege zijn veelzijdigheid. De marges in het OV zijn flinterdun. Met een teruglopend budget moet je inventief zijn. We moeten bijvoorbeeld voorkomen dat we met lege bussen gaan rijden”, aldus de directeur.
Vervoer op maat
Schmeink: ”De huidige concessies leveren hier de nodige beperkingen. We moeten de opdrachtgever meenemen in een verbeterproces. De tijd van rondrijden met lege bussen is voorbij. Op dit punt moeten de schotten er tussenuit worden gehaald in de concessies. Het moet mogelijk kunnen zijn om steeds meer vervoer op maat aan te bieden door zowel grote als kleine bussen in de dienstregeling in te zetten.”
”Ik verwacht dat het openbaar vervoer gaat verkleuren naar op maat gemaakt vervoer. Daarnaast gaat de auto meer naar de richting van het OV. En dat betekent iets voor de planningssystemen. Kijk naar de recente ontwikkelingen zoals de app Uber”, aldus de topman.
Kwaliteit OV
Ondanks de flinterdunne marges ziet moederbedrijf Transdev Nederland als een belangrijke markt. Schmeink: ”Ik denk dat wij samen met de Scandinavische landen en de landen in het Verenigd Koninkrijk het meest competitief zijn in het OV. Ook de kwaliteit van het OV in Nederland is hoog.”
Om de kwaliteit van het openbaar vervoer in Nederland verder te verbeteren, dienen er echter nog flinke stappen worden gemaakt, meent Scheink. ”We moeten ons volwassen gaan gedragen en meer samenwerken. Vervoerders dienen goede afspraken te maken, bijvoorbeeld over line sharing. Vervoerders zouden in goed overleg kunnen doorrijden op elkaars lijnennet om het belang van de reiziger te dienen.”
Lange Termijn Spooragenda
De directeur is positief over dat het kabinet de uitbreidingsdrift van NS in de Lange Termijn Spooragenda een halt heeft toegeroepen. ”Het is goed dat NS niet meer mag inschrijven op de regionale concessies op het spoor. NS is de laatste jaren een rupsje veelvraat geworden, waardoor er geen level playing field meer is in de markten. Dat is niet eerlijk en stimuleert nou niet echt samenwerking als je weet dat je het volgende slachtoffer van NS kunt zijn.”
“Laat NS zich concentreren op het hoofdrailnet en de buitenland-strategie. Ik vind het prima dat NS, samenwerkt met de GVB, HTM en RET. De overname van aandelen van HTM door NS is echter knettergek. Ik zie geen unieke verandering in Den Haag bij HTM vóór en na de overname van de aandelen door NS. Het is niet fijn om samen te werken met een partij waarvan je weet dat je in de underdog-positie zit.” Volgens Schmeink is de OV-sector er bij gebaat “dat er rust en helderheid komt”.
Marieke van Gompel
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
NS mag wel degelijk inschrijven op de regionale concessies op het spoor, zij het onder de naam van dochterbedrijf Abellio. Zo heeft Abellio al de concessie Gouda-Alphen verkregen, en gaat Abellio ook inschrijven op de Limburgse concessie(s) en op de concessie Zwolle-Kampen/Zwolle-Enschede.
Connexxion en Veolia gaan onder Transdev inschrijven op nieuwe concessies.
Bart Schmeink: Connexxion en Veolia gaan onder Transdev inschrijven