Vervoerders herkennen zich niet in opbrengst ‘niet uitchecken’

De vervoerders herkennen zich niet in het bedrag van 30 miljoen euro dat de OV-bedrijven volgens de Telegraaf overhouden doordat reizigers vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart. In werkelijkheid ligt dat bedrag een stuk lager, zo schatten Veolia, RET, Connexxion en Arriva in.

De reiziger betaalt bij het gebruik van de chipkaart voordat de reis begint een instaptarief dat als borg dient. Bij de bus, tram en metro is dat vier euro, bij de trein is dat tien tot twintig euro. Bij het uitchecken wordt dit bedrag verrekend met de kosten van de reis. Het bedrag dat overblijft, komt weer terug op de OV-chipkaart. Als reizigers vergeten uit te checken, dan zijn ze de borg kwijt. Volgens de vervoerders vergeet ongeveer één procent van de reizigers uit te checken.

Directeur Pedro Peters van RET meldt dat het Rotterdamse vervoersbedrijf naar schatting 600.000 euro extra inkomsten per jaar heeft doordat reizigers vergeten uit te checken. RET heeft volgens hem 1,1 miljoen euro te veel ontvangen, waarvan er 225.000 euro is terugbetaald aan de reiziger, met aftrek van de kosten van 285.000 euro zou er dan ongeveer zes ton overblijven. Als de vervoersbedrijven in totaal 30 miljoen zouden hebben ontvangen, dan zou het deel van de RET volgens de directeur op 4,5 miljoen euro uitkomen. Dat is een veel hoger bedrag dan de daadwerkelijke 1,1 miljoen euro. Peters: “RET houdt deze cijfers al jaren bij en als deze niet sterk afwijken van het landelijk gemiddelde, dan is het  veel minder dan 30 miljoen euro.”

Cijfers

Ook Connexxion trekt de cijfers in twijfel. Myra Koomen, directeur Corporate Affairs van Connexxion: “Wat we weten is dat gemiddeld genomen ongeveer één procent van de reizigers vergeet uit te checken. Volgens cijfers van Trans Links Systems liggen de totale opbrengsten van op saldo reizen tussen de 400 en 500 miljoen euro. Als je van de totale opbrengsten één procent neemt, dan kom je stukken lager uit.” Koomen stelt wel eerst het onafhankelijk onderzoek af te willen wachten dat op dit moment loopt naar de opbrengsten van het niet uitchecken van reizigers alvorens definitieve uitspraken te doen over cijfers. De resultaten van dit onderzoek worden dit najaar verwacht.

Directeur Manu Lageirse van Veolia zegt dat het bedrag van 30 miljoen euro veel te hoog is en schat in dat de opbrengst voor de vervoerders in totaal eerder op tussen de 5 en 10 miljoen euro zal uitkomen. Reizigersorganisatie Rover kan het bedrag van 30 miljoen euro niet bevestigen noch ontkennen, maar zegt dat het zeker is dat er een flink bedrag mee gemoeid gaat.

Onafhankelijk onderzoek

Woordvoerder Joyce de Vries-Pieterman van Arriva: “Wij herkennen ons ook niet in het bedrag van 30 miljoen euro. Wij zijn ook erg benieuwd waar de Telegraaf deze informatie vandaan heeft gehaald.” 

Arriva wil geen uitspraken doen over wat de vervoerders in werkelijkheid overhouden aan het vergeten uit te checken in afwachting van het onderzoek.

In het onderzoek wordt ook meegenomen hoe groot het percentage is aan fraude doordat reizigers bewust niet uitchecken. Pieterman: “Er zijn reizigers die niet uitchecken omdat de borg die wordt betaald bij het instappen lager is dan de prijs van de totale reis. Ook hierover dient het onderzoek helderheid te geven.”

Oplossingen

Dat er oplossingen dienen te komen voor de problemen met de OV-chipkaart, daar zijn de vervoerders het over eens. Hoe die oplossingen er precies uit moeten zien, daarover verschillen de meningen. Zo pleiten sommige vervoerders voor een versimpeling van het systeem. De complexiteit van het systeem van de OV-chipkaart zou er voor zorgen dat de kosten onnodig hoog zijn. Lageirse pleit er zelfs voor om af te stappen van het kilometertarief.

De tariefsystematiek is volgens de Veolia-directeur kostenverhogend omdat er meer backoffice-werkzaamheden voor nodig zijn, het de reiziger ongemakken oplevert en beperkingen heeft. 

Arriva wil voorlopig niet afstappen van het afrekenen per gereisde kilometer. De Vries-Pieterman: “Het systeem is zo ingericht dat het juist eerlijker is voor reizigers én vervoerders. Het is nog te vroeg om deze systematiek af te schaffen.”

Monitoring

Robbert van Dijk, beleidsmedewerker openbaar vervoer van Provincie Utrecht:
 “Het doel van de OV-chipkaart is ook de monitoring. Het OV-chipkaartsysteem biedt een schat aan informatie en daarbij is ook zeker de uitcheck belangrijk. Daarmee kun je goed in beeld brengen wat de reisrelaties zijn. Laten we nu eerst de huidige problematiek met de chipkaart oplossen. Er zijn andere zaken die urgenter zijn.”

Pieterman: “Wij zien als Arriva dat het percentage van de reizigers dat vergeet uit te checken afneemt.” Hoeveel dat precies is, wil de zegsvrouw niet zeggen. “De OV-chipkaart raakt steeds meer ingeburgerd. In de laatste OV-klantenbarometer werd het gebruikersgemak van de chipkaart al met een 7,5 gewaardeerd. We zitten nog steeds in de beginfase met dit systeem en er worden nog steeds verbeteringen doorgevoerd.”

Beheerskosten

De vervoerders stellen ook dat de beheerskosten van het chipkaartsysteem erg hoog zijn. Lageirse: “Bij Veolia betalen wij vijf miljoen euro voor de OV-chipkaart. Voor het papieren kaartje was dat vijf ton.”

Volgens Koomen vindt er een soort ‘kruisbestuiving’ plaats, waarbij de bedragen die te veel betaald worden door het niet uitchecken gebruikt voor de kosten van de OV-chipkaart. Maatschappij Voor Beter OV vindt dat de dure OV-chipkaart geen argument mag zijn om reizigers te veel te laten betalen. “De reiziger heeft niet gevraagd om een duur systeem. Dat was een keuze van de vervoersbedrijven”, aldus de reizigersorganisatie. Maatschappij Voor Beter OV en Rover willen dat het bedrag dat vervoerders door de problematiek met in- en uitchecken jaarlijks opstrijken, weer terugkomt bij de reiziger.

Marieke van Gompel

Lees ook:

‘Hoge reiskosten door afrekenen achteraf met OV-chipkaart’
Maatregelen verminderen problemen met verkeerd uitchecken
Onderzoek naar kosten door verkeerd uitchecken met OV-chipkaart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “Vervoerders herkennen zich niet in opbrengst ‘niet uitchecken’”

Paul Lamote|14.08.13|11:48

@Auke Douma @Niels van Unnik “De gemiddelde ritprijs is inderdaad vaak maar de helft van de initial fee.”

Onder degenen die niet uitchecken zijn ook een flink aantal mensen die dat met opzet doen. Het gaat dan om mensen die een lange reis maken die meer dan €4 kost en die besluiten niet uit te checken om geld te sparen.

Niels Van Unnik|14.08.13|09:49

De gemiddelde ritprijs is inderdaad vaak maar de helft van de initial fee. Een ritje met de bus, tram of metro kost veelal niet meer dan €2 terwijl de initial fee €4 bedraagt. Hetzelfde geldt voor het treinvervoer.

Vervoerders rapporteren de % incomplete transacties periodiek aan de Kamer. Dit is echter een % tov alle OV chipkaart ritten. Dus ook de ritten met een reisproduct. Er wordt dan geen instaptarief van de kaart afgeschreven. Het % tov van reizen op saldo is dus hoger.

Auke Douma|13.08.13|12:17

De vervoerders melden dat ongeveer 1% van de reizigers vergeet uit te checken. Waar of niet waar, dat weet ik niet. Maar 1% genereert méér dan 1% van de opbrengsten, omdat immers de boete op niet uitchecken hoger is dan de gemiddelde ritprijs. En uiteraard is het een kwestie van een enkele uitdraai van de dag/week/maandopbrengsten van een bedrijf om de werkelijke hoogte van deze onterechte inkomsten te kennen. De cijfers niet geven zegt eigenlijk al genoeg.

Auke Douma

joanblaas|13.08.13|11:16

Die 1% die vergeet uit te checken lijkt mij zo laag. Ik heb het zelf al 2 keer gehad. Je zou verwachten dat Trans Links Systems zo een rapportje kan uitdraaien met per maand het percentage wat vergeet uit te checken.

Geregistreerde OV chipkaart houders zouden na 8 uur een email of sms moeten ontvangen met een reminder om alsnog uit te checken op het eindstation. Dan leer je de reiziger, en voelt deze zich ook beter. Je kan dan ook strenger zijn met de teruggaaf procedure.