Vervoerbedrijven moeten reisinformatie durven uitwisselen
COLUMN – Reisinformatie in het openbaar vervoer is van iedereen dus ook van de reizigers. Dat stelt Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV. Ook zouden vervoerbedrijven minder watervrees moeten tonen als het gaat om uitwisselen van reisinformatie. En daar is de reiziger uiteindelijk alleen maar bij gebaat.
Lees hieronder zijn column
Het GVB en zijn opdrachtgever, de Stadsregio Amsterdam, stellen alle dienstregelingsinformatie beschikbaar aan iedereen. Ook de real-time informatie. Met andere woorden: iedereen kan zien waar de tram van kwart voor drie blijft, en of die op tijd is.
Dat vind ik een heel goede ontwikkeling. Iedereen die met die informatie iets kan doen waar reizigers wat mee opschieten, kan daar nu mee aan de slag. Kansen te over voor slimme computerjongens en -meisjes met een gezonde dosis creativiteit en handelsgeest die leuke dingetjes kunnen maken waar reizigers via hun computer, tablet of telefoon onderweg veel aan hebben.
Apps
De NS en de stadsvervoerbedrijven willen intensiever gaan samenwerken. Want dat is beter voor de reisinformatie, vindt onder meer het GVB. De door mij zeer gewaardeerde logistiek deskundige Walther Ploos van Amstel stelde dezer dagen terecht dat een beeldschermpje in de tram over een opgeheven trein inmiddels achterhaald is.
Er zijn veel nu modernere middelen, zoals allerlei apps, waar reizigers veel meer aan hebben.
Gevoelige informatie
Maar terug naar de real-time reisinformatie: ik merkte een jaar geleden nog, dat veel vervoerbedrijven moeite hadden met het openbaar maken van die informatie, met name de real-time informatie. Derden zouden dan kunnen zien hoe het is gesteld met de punctualiteit. En hoe andere bedrijfsgevoelige zaken in elkaar zitten.
Onzin. Dat liet busonderneming EBS zien. Dat bedrijf wilde een gooi doen naar de busconcessie Waterland. Wat deden ze? Ze boekten een hotelkamer midden in dat gebied en stationeerden er een mannetje. Een paar dagen rondrijden, en hij wist alles van de zittende vervoerder. Hoe de wagenlopen waren georganiseerd, waar vertragingen ontstonden. Alles. Toen ik dat in een vergadering onder de aandacht van de aanwezigen bracht, werd het stil.
Boodschap
Blijkbaar is die boodschap goed overgekomen. Vervoerders doen niet meer zo moeilijk meer over het delen van informatie. En terecht. Informatie over wat er van de dienstregeling terechtkomt moet gewoon openbaar zijn. Die informatie is van ons allemaal.
Dat werd nog eens bevestigd, toen ik in 2010 namens Voor Beter OV een WOB-verzoek indiende over de punctualiteit van de RET. Ik kreeg alle gegevens. Overigens maak ik nu graag van de gelegenheid gebruik om te zeggen dat de RET sindsdien wel beter op tijd is gaan rijden.
9292
Maar hoe dan ook: de informatie moet eerlijk worden gedeeld. Iedereen evenveel, iedereen even snel. 9292 is wat mij betreft het ideale ontvangst- en verdeelstation van al die informatiestromen. Onafhankelijk van de vervoerders, of preciezer gesteld: 9292 heeft volgens mij geen enkel belang om een van de vervoerders voor te trekken.
Ik ga dan wel uit van goed vertrouwen: dat 9292 ook zichzelf niet voortrekt. En, zo hoorde ik, er ligt nog wel een schone taak: goede afstemming van haltenamen. Dezelfde halte wordt nu door verschillende vervoerders anders genoemd. Of twee vervoerders geven haltes die ver uit elkaar liggen, dezelfde naam. Dat kan beter!
Misbruik
Maar wat dan, als kwaadwillenden die real-time informatie willen gebruiken? Lastig. Mag 9292 die informatie dan (namens de vervoerders) zomaar weigeren? Daar moet nog wel een goede procedure voor worden opgezet, vind ik. Als voorbeeld noem ik de discussie over een website die als verdienmodel had, dat zwartrijders zich konden laten inlichten over de voertuigen waar controleploegen aan het werk waren.
Onzin natuurlijk, want die controleploegen wisselen zo vaak van voertuig, dat is niet bij te houden. Ik vind dat de mensen achter zo’n website die real-time informatie niet moeten krijgen, gewoon omdat ze blijkbaar geen goede intenties hebben. Maar dat is niet aan mij. Maar dat is wel de reden, waarom ik vind dat er een goede procedure moet zijn. Bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven? Bij de vervoerkamer van de NMa?
Internet
Ook wij gebruiken weleens informatie die niet geheel volgens de wens van ene vervoerder op internet verzeild is geraakt. Zoals vandaag nog, bij het napluizen van de kosten die efficiencyverlies door een rondje rond de kerk met zich meebrengen.
Dus Roomser dan de Paus? Nou, dat ben ik dan ook weer niet. Mijn visie, dat informatie beschikbaar moet zijn, die blijft overeind. Eerlijk en voor iedereen.
Rikus Spithorst, Maatschappij voor Beter OV
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/formulieren/2012/08/31/kaders-voor-een-loket-voor-brongegevens-reisinformatie-openbaar-vervoer/ienm-bsk-2012-167812-01-publicatiedocument-criteria-voor-de-markt-ndov.pdf/
Als je even scrolt naar artikel 4, Wat VoorBeterOV heeft gedaan met de RET data kan best onder misbruik vallen volgens dat artikel.
NDOV heeft een bepaling voor geschilbeslechting.
9. Geschilbeslechting en toepassingsrecht
Op deze licentie / gebruiksovereenkomst is het Nederlandse recht van toepassing.
Geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van deze licentie / gebruiksovereenkomst, zullen
worden beslecht door een bevoegde rechter te Den Haag.