EU: samenvoeging NS en ProRail niet mogelijk
EU-lidstaten zijn verplicht om de toegang tot het spoor te laten toewijzen door een onafhankelijke beheerder. De advocaat-generaal van het Europese Hof heeft de laatste twijfels over de uitleg van Europese wetgeving weggenomen. Simpelweg samenvoegen van ProRail en NS, zoals nu door sommige politieke partijen in Nederland nagestreefd, is volgens EU-wetgeving niet mogelijk. Wel zou ProRail een soort Rijkswaterstaat kunnen worden. Dat meldt SpoorPro.nl.
In de Nederlandse politiek laaide de discussie over de structuur van de spoorsector onlangs opnieuw op. Het onderwerp komt terug in de verkiezingsprogramma’s van verschillende partijen. Zo vinden onder andere de PvdA en de SP dat ProRail en de NS moeten worden samengevoegd in één overheidsbedrijf.
Geen onafhankelijke spoorbeheerder
De Europese Commissie heeft een procedure aangespannen tegen lidstaten Spanje, Hongarije, Oostenrijk, Duitsland en Portugal omdat zij geen onafhankelijke spoorbeheerder hebben. De advocaat-generaal van het Europese Hof heeft zijn standpunten op 6 september gepubliceerd.
De manier waarop het spoorbeheer in Duitsland en Oostenrijk is ingericht voldoet volgens de advocaat-generaal aan de Europese wetgeving. In Spanje, Hongarije en Portugal voldoet die niet aan de eisen.

 Het is opvallend dat de advocaat-generaal de structuur van Duitsland en Oostenrijk goedkeurt, want in die landen vallen de spoorbeheerder en de spoorvervoerders onder dezelfde eigenaar.
Strenge maatregelen
Maar omdat daar strenge maatregelen zijn genomen om het management apart te houden, is deze constructie volgens de advocaat-generaal wel acceptabel. “Het is nog maar de vraag of de bestaande structuur van Duitsland en Oostenrijk behouden kan blijven, want de Europese Commissie wil dat in 2014 de eigenaren van spoorbeheerder en spoorvervoerder worden opgeknipt”, stelt directeur Ad Toet van KNV.
“De Europese Commissie heeft geen procedure aangespannen tegen Nederland omdat in ons land de spoorwetgeving met scheiding van taken tussen NS en ProRail, correct wordt uitgevoerd. Met wat sommige Nederlandse politici na streven krijgen we alsnog met het Europese Hof aan de stok”, legt Toet uit.
Scheiding van taken
“Het zou wel denkbaar zijn, dat ProRail wordt ingericht als een soort Rijkswaterstaat. Dan blijven de functies gescheiden”, zegt de KNV-directeur. 

Woordvoerder Michiel Haighton van ProRail: “Het is aan de politiek die daar nu over gaat. We laten de discussie daar.”
Marieke van Gompel
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?