StedenbaanPlus: ov en ruimtelijke ontwikkeling afstemmen

Het programmabureau StedenbaanPlus presenteert een nieuw actieprogramma. Hierbij willen tien partners tot 2020 in Zuid-Holland een hoogwaardig openbaar-vervoernetwerk (HOV-netwerk) ontwikkelen dat verbonden wordt met ruimtelijke ontwikkelingsprogramma?s bij en rondom stations en OV-knooppunten.
Het gaat om een combinatie van de programma’s Stedenbaan, Zuidvleugelnet en het programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in één nieuw actieprogramma: StedenbaanPlus. De afspraken die er liggen over bouwen rondom stations, waardoor hoge frequenties mogelijk worden, zullen worden uitgebreid naar het gehele OV en alle vervoerknooppunten in de Zuidvleugel.
Voor openbaar vervoer (OV) ontwikkelt en stimuleert StedenbaanPlus een samenhangend en herkenbaar hoogwaardig netwerk van NS-Sprinters, bussen, trams, lightrail en metro’s. Idee is dat via StedenbaanPlus-stations, bus- en tramhaltes en metro- en lightrailstations reizen mensen in Zuid-Holland snel, gemakkelijk en comfortabel van deur tot deur kunnen reizen. De NS-Sprinters – die in de toekomst 6x per uur moeten gaan rijden – dienen als ruggengraat voor de overige HOV-lijnen. Dit net voedt op haar beurt weer de Intercity’s. Voor ruimtelijke ontwikkeling (RO) heeft StedenbaanPlus met de tien partners afspraken gemaakt over de programmering van binnenstedelijk bouwen rondom de bestaande en potentieel nieuw te openen treinstations. Binnen het verstedelijkingsbeleid van de Zuidvleugel wordt gestreefd naar 80% binnenstedelijk bouwen, waarvan de helft (40%) rondom de StedenbaanPlus-stations. Deze aanpak zorgt voor een positieve ontwikkeling van de stationsgebieden en de HOV-knooppunten. Tegelijkertijd worden rond de stations en knopen afspraken gemaakt over fietsvoorzieningen en P+R.
De tien partners in StedenbaanPlus zijn de provincie Zuid-Holland, Stadsregio Rotterdam, Stadsgewest Haaglanden, de gemeenten Rotterdam en Den Haag, de samenwerkingsverbanden Drechtsteden, Midden-Holland, Holland Rijnland, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail.

‘StedenbaanPlus zal ervoor zorgen dat de schotten tussen ruimtelijke ontwikkeling en openbaar vervoer in de Zuidvleugel verdwijnen, juist door te bouwen langs hoogwaardige openbaar vervoerassen’, aldus stelt gedeputeerde Govert Veldhuijzen (Ruimtelijke ontwikkeling).

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.