Station Utrecht Centraal krijgt een make over

Hoewel de bouwwerkzaamheden al geruime tijd in vole gang zijn, hebben Minister Schultz, burgemeester Aleid Wolfsen, president-directeur van ProRail Bert Klerk en president-directeur van NS Bert Meerstadt het officiële startschot gegeven voor de bouw van de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. Trein, bus en taxi wonen in de toekomst onder een dak zodat reizigers moeiteloos kunnen overstappen.

Het centraal station van Utrecht is al jaren te klein voor het aantal reizigers en toe aan een modern jasje. Het station is destijds gebouwd voor zo’n 35 miljoen reizigers per jaar. Op dit moment maken jaarlijks al 65 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal zal in de toekomst alleen nog maar toenemen, mogelijk tot 100 miljoen. ProRail werkt met de winkel open. Treinen blijven rijden en letterlijk blijven ook alle winkels op de stations open. Reizigers zullen wel flink wat merken van de grote verbouw waarvan de nieuwe overkapping van de perrons al voor een flink deel klaar zijn. Er wordt nu begonnen aan de nieuwe stationshal aan de Jaarbeurszijde. Ook worden de perrons, (rol)trappen, winkels en bewegwijzering vernieuwd. Verder worden het busstation en tramplatform aangepakt en komen er duizenden fietsenstallingen bij. De verbouwing moet in 2015 klaar zijn. Utrecht Centraal is een van de zes zogeheten Nieuwe Sleutelprojecten (NSP). Het nieuwe Utrecht Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis. De totale kosten van de verbouwing van de OV-terminal bedragen 317 miljoen euro. Hiervan betaalt het ministerie van Infrastructuur en Milieu 275 miljoen euro. Voor de stedelijke ontwikkeling draagt IenM 54 miljoen euro bij.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.