Supersnelle bus maakt proefrit

De TU Delft presenteert deze week op de autobeurs van Hannover in Duitsland een experimenteel prototype van een supersnelle, elektrisch aangedreven bus.

Met het gestroomlijnde elektrische voertuig wil prof. Wubbo Ockels snel, comfortabel en duurzaam openbaar vervoer dichterbij brengen. Op vrijdag 17 september 2010 heeft het experimentele prototype van Superbus succesvol de eerste testrondes gereden op de testbaan van de RDW in Lelystad.
Met Superbus heeft Delftse hoogleraar de ambitie een hoge snelheidsvervoermiddel te combineren met duurzaam en flexibel vervoer. Een ander uitgangspunt was het gebruik van nieuwe technologie en materialen uit de lucht- en ruimtevaart en de Formule 1 in een nieuw concept voor openbaar vervoer. Het resultaat is een voertuig voor 23 passagiers, waarvan de lengte en breedte vergelijkbaar zijn met een bus, de hoogte met een SUV en het comfort voor de passagiers met businessclass in een vliegtuig. De vormgeving van Superbus lijkt in niets op een klassieke bus. Elke rij van drie stoelen heeft eigen deuren, aan beide kanten. Zo kunnen de passagiers comfortabel en snel in- en uitstappen. Naast de zeer fraaie verschijning, zorgen de gestroomlijnde vorm en het gebruik van lichte materialen voor een laag energieverbruik.
Passagiers kunnen via sms of internet een bericht sturen als ze op een vaste opstapplaats dichtbij huis opgehaald willen worden. Buiten de woonkernen kan Superbus op speciaal daarvoor aangelegde banen met een snelheid van 250 km per uur hoge snelheidsvervoer verzorgen. Via een dynamische barrière kan Superbus dicht bij de bestemming weer invoegen in het normale verkeer.
De ontwikkeling van het testmodel is gesteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (€ 9 miljoen) en Openbaar Vervoersbedrijf Connexxion (€ 1 miljoen). De TU Delft investeerde anderhalf miljoen euro in het experimentele model. Verder hebben zo’n vijftig bedrijven en instellingen bijgedragen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.