Vlaanderen haalt doelstellingen verkeersveiligheid niet

Met 304 verkeersdoden in 2019 is het duidelijk dat Vlaanderen de doelstelling voor 2020, namelijk het aantal verkeersdoden terugdringen tot maximaal 200, niet zal halen. Er zijn extra inspanningen nodig om verdere vooruitgang te boeken, benadrukt Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Het aantal verkeersslachtoffers in Vlaanderen is de afgelopen decennia sterk gedaald, maar de laatste jaren treedt een stagnatie op. In 2000 telde Vlaanderen nog 871 verkeersdoden. In 2019 was dat aantal gedaald tot 304, een afname met meer dan 60 procent. Mooie cijfers, maar daar zijn wel kanttekeningen te maken.

Zorgwekkend hoog

Zo stagneert het dodental sinds 2017 en op basis van de voorlopige cijfers voor 2019 is er zelfs een stijging met 2 procent te zien. Bovendien nam het aantal slachtoffers de afgelopen jaren vooral af onder auto-inzittenden, terwijl er bij voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders veel minder vooruitgang te bespeuren viel. Vooral het aantal slachtoffers onder fietsers – in 2018 919 doden en zwaargewonden, of 32,4 procent van het totaal – blijft zorgwekkend hoog.

β€œHet is nog wachten op de definitieve ongevallenstatistieken voor 2019, maar op basis van de eerste, voorlopige gegevens is nu al duidelijk dat dit voor iedereen een flinke wake-upcall moet zijn”, zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters. “De cijfers tonen aan dat de strijd voor minder verkeersslachtoffers nog lang niet gestreden is.”

Quick wins

Om snel resultaten te boeken zet de minister onder meer in op het identificeren en uitvoeren van quick wins: eenvoudige, tijdelijke oplossingen om bijvoorbeeld bestaande fietspaden op te waarderen en de veiligheid op kritieke punten te verhogen in afwachting van een definitieve oplossing.

Een ander voorbeeld van een maatregel is de invoering van intelligente snelheidsbegrenzers. Die zijn vanaf 2022 verplicht op alle nieuwe automodellen die in Europa worden verkocht. Ook op lokaal vlak kan er heel wat gebeuren, bijvoorbeeld door een systematische inventarisatie en aanpak van alle risicopunten, en uitbreiding van de zones waar maximaal 30 km/uur mag worden gereden.

Auteur: Rieneke Kok

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.