Naleving nieuwe regels snorfiets Amsterdam verslechterd

FOTO Gemeente Amsterdam

Het aantal ongevallen met snorfietsers is sterk afgenomen, sinds snorfietsers in Amsterdam naar de rijbaan moeten. Wel is de naleving van de nieuwe regels licht gedaald. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van de maatregel.

Snorfietsers in Amsterdam moeten sinds 8 april op de meeste wegen binnen de A10 naar de rijbaan. Een helm dragen is daarbij verplicht. De gemeente Amsterdam nam die maatregel vanwege de toegenomen populariteit van de snorfiets. Samen met het toenemende fietsgebruik leidde dit vooral op de smalle fietspaden tot onveilige situaties en slechte doorstroming. Bij de evaluatie waren DTV, Delta en Verkeershuis betrokken.

Bezit nam af

Het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfietser bij betrokken is, laat een ‘sterke daling’ zien: van 106 in 2016 naar 29 dit jaar. Ook het aantal ongevallen waar een fietser bij betrokken is, nam ‘fors’ af: van 142 naar 114. De onderzoekers keken naar de maanden april tot en met oktober.

Ook het snorfietsbezit nam af. Het aantal geregistreerde snorfietsers in Amsterdam daalde van circa 37.000 in januari 2018 naar circa 26.000 in oktober dit jaar. Het aantal verplaatsingen van snorfietsers is met circa 50 procent afgenomen.

Boetes

Een deel van de snorfietsers blijft negatief over de maatregel, al is dat aandeel wel met een kwart afgenomen: van 72 procent naar 52 procent. Sinds juli is de naleving licht gedaald. Extra steekproeven in juli, september en oktober laten een daling zien van circa 90 naar 80 procent.

Na een wenperiode van acht weken is vanaf 3 juni gestart met handhaving. In totaal zijn tussen april en oktober 2019 4.270 boetes opgelegd voor het niet rijden op de rijbaan of het dragen van de helm waar dit verplicht is;

Uit een reistijdanalyse blijkt dat snorfietsers op de rijbaan geen negatieve invloed hebben op de doorstroming van het autoverkeer. Ook niet op de doorstroming van het openbaar vervoer.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Naleving nieuwe regels snorfiets Amsterdam verslechterd”

Tibor Hauer|14.02.21|17:03

Hierin zijn er ondeskundige aan het woord .Er zijn helemaal geen problemen met Snorscooters ( blauwe plaat en max 25 km pu ) maar wel met BROMMERS verkleed als snorbrommer dezen rijden met min 40 km pu over het fietspad en ja dat is onwenselijk !! maar HANDHAVING blijft uit Dus zoals het spreekwoord al zegt De goede moeten onder de kwade Lijden !! er is echt niemand die problemen heeft met een senior die met een ECHTE snorbrommer met 25 km pu over het fietspad gaat.