Recordaantal verkeersdoden in 2018

Ambulance FOTO Archief TaxiPro

Er zijn vorig jaar 678 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland. Dat zijn 65 verkeersdoden meer dan in 2017. Vooral onder fietsers, scootmobielers en inzittenden van personenauto’s vielen meer dodelijke slachtoffers. In Noord-Brabant nam het aantal verkeersdoden toe van 98 in 2017 naar 150 in 2018. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2017 kwamen 613 mensen om, 16 dodelijke slachtoffers minder dan in 2016. 678 verkeersdoden is veel als je het vergelijkt met afgelopen jaren. Het is het hoogste aantal sinds 2010. De laatste piek was in 2009: toen waren 720 verkeersdoden te betreuren. Het leek sindsdien de goede kant op te gaan: zowel in 2013 als in 2014 stond de teller op 570 slachtoffers.

Tekst gaat verder onder de foto

Verkeersdoden door de jaren heen. BEELD SWOV en CBS
Verkeersdoden in Nederland in de laatste tien jaar, naar vervoerswijze. De categorie brom-snorfiets bevat ook brommobielen. Bron: SWOV, CBS Statline en LocalFocus

In 2018 kwamen 233 inzittenden van een personenauto om het leven, 173 bestuurders en 60 passagiers. Hiernaast overleden bij een verkeersongeluk onder andere 228 fietsers (op een ‘gewone’ of elektrische fiets), 54 voetgangers, 44 bestuurders van een scootmobiel, 42 motorrijders en 38 brom- en snorfietsers.

Vooral onder inzittenden van een personenauto en fietsers steeg het aantal verkeersdoden flink. Onder die eerste groep vielen in 2017 201 doden, een jaar later 233. In de andere groep zijn de cijfers als volgt: 206 in 2017 en 228 in 2018. Ook onder scootmobielers was de groei flink: 19.

Leeftijd

Kijk je naar de leeftijd van de slachtoffers, dan vallen een aantal dingen op. De stijging van het aantal overleden inzittenden van een personenauto vond vooral plaats onder ouderen vanaf 70 jaar. In deze leeftijdsgroep steeg het aantal verkeersdoden van 35 naar 66. Ook onder jongeren van 15 tot 25 jaar nam het aantal verkeersdoden toe, van 34 naar 52. Onder fietsers was er in 2018 nagenoeg geen toename van het aantal verkeersdoden onder 60-plussers, maar juist onder personen van 50 tot 60 jaar.

Bijna de helft van de 50-plussers die omkwamen in het verkeer in 2018 was als fietser betrokken bij een ongeval. Van alle fietsdoden was twee derde tussen de 50 en 85 jaar. Onder 18- tot 25-jarigen is 68 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers als inzittende omgekomen bij een auto-ongeval. Ook bij de 25- tot 50-jarigen waren de meeste verkeersdoden inzittende van een personenauto.

Noord-Brabant

Noord-Brabant is de provincie met de meeste verkeersdoden. Daar is de groei ook het grootst. In 2018 vielen daar 150 verkeersdoden, tegen 98 in 2017. In Zuid-Holland, na Noord-Brabant de provincie met de meeste dodelijke verkeersslachtoffers, vielen 100 verkeersdoden. Gelderland staat op de derde plek met 93 doden. In Flevoland, Zeeland en de noordelijke provincies vielen de minste verkeersdoden. Mee speelt wel dat Noord-Brabant het meest uitgebreide wegennet van alle provincies heeft, gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.

Er ontstaat wel een ander beeld als je rekening houdt met de afstanden die per provincie met de auto worden gereden. Het aantal verkeersdoden onder inzittenden van personenauto’s per autokilometer is het hoogst in Drenthe en Noord-Brabant, en het laagst in Zuid-Holland en Utrecht.

Database

Gedeputeerde Christophe van der Maat heeft volgens persbureau ANP geen goede verklaring voor de toename. “Feit is dat het drukker wordt in het verkeer. In Brabant maken mensen relatief meer kilometers op de weg in vergelijking tot de Randstad. Ook is Brabant een echte auto-provincie waar meer mensen met de auto reizen dan bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.”

De provincie Noord-Brabant werkt met een aantal partners aan een database met gegevens over onder meer ambulances, ziekenhuizen, wegen en de snelheid voor het verkeer in de wijken. Van der Maat hoopt op basis van die data beter te kunnen voorspellen waar de mogelijke risico’s voor de verkeersveiligheid zijn, zodat het makkelijker wordt gerichte maatregelen te nemen.

Afleiding

Technische middelen kunnen helpen bij het verbeteren van de verkeersveiligheid, stelt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) in een reactie op de cijfers aan ANP. Zo kan in auto’s apparatuur worden geïnstalleerd die voorkomt dat bestuurders zich achter het stuur laten afleiden door het gebruik van onder meer telefoon of navigatieapparatuur.

Als mogelijke oorzaken voor de enorme toename noemt de woordvoerder de grotere drukte op wegen en fietspaden, het gebruik van drugs en alcohol in het verkeer en te hard rijden. Ook worden automobilisten, fietsers en andere verkeersdeelnemers afgeleid door bijvoorbeeld hun telefoon of dvd-speler.

De Fietsersbond wil een onderzoek naar de oorzaak van de stijging van het aantal dodelijke fietsongevallen, zegt directeur Saskia Kluit tegen het ANP. “Vijftigers zijn in het algemeen nog fit en behoren niet tot een risicogroep. Nemen ze meer risico’s op de racefiets of zijn ze meer naar het werk gaan fietsen? Om deze stijging aan te pakken moeten we meer weten over deze ongelukken.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.