SWOV en Fietsersbond: nu echt doorpakken met verkeersveiligheid

Appende fietser. FOTO FLICKR/FaceMePLS

Er moet meer geld komen voor het verbeteren van fietsinfrastructuur, zegt de Fietsersbond in reactie op het nieuwe Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030. De SWOV pleit voor betrouwbare ongevalsgegevens en verkeersveiligheidsindicatoren. Beide organisaties willen dat het ministerie echt doorpakt met verkeersveiligheid.

“Het plan staat bol van ambitie, maar de minister geeft niet thuis als het gaat om de middelen”, stelt Fietsersbond-directeur Saskia Kluit in een verklaring. Ze vraagt zich af waarom een “bewezen effectief middel” als de Intelligente Snelheidsassistentie uitgesteld wordt. Dat is een systeem dat ingebouwd kan worden in auto’s en ervoor zorgt dat de maximum snelheid niet meer wordt overschreden.

Geen geld

Ook moet er meer geld komen voor het verbeteren van de fietsinfrastructuur, bepleit Kluit. Dan voorkomt volgens haar 50 procent van de fietsslachtoffers. “Dit betekent concreet meer breedte, betere markeringen en minder obstakels. En ook meer fietspaden langs 50-kilometerwegen. Dat staat wel in het plan, maar er is geen geld voor.”

Lees ook: Nieuwe verkeersveiligheidsplan streeft naar nul slachtoffers in 2030

Vrijwel gelijk met het moment dat het SPV online kwam, publiceerde de SWOV de Monitor Verkeersveiligheid 2018. “De komende jaren wordt het zaak om door te pakken en met effectieve maatregelen het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen”, schrijven de onderzoekers. “Daarbij is specifiek aandacht nodig voor de volgende groepen: fietsers, scootmobielrijders, 80-plusers en slachtoffers op 30- en 60 km/uur-wegen.”

Stijgende trend

Het is belangrijk om hier werk van te maken, benadrukken de opstellers van het rapport. De laatste jaren stagneert de daling van het aantal verkeersdoden namelijk. Het aantal ernstig verkeersgewonden laat de afgelopen tien jaar een stijgende trend zien en nam met gemiddeld 1,9 procent per jaar toe.

De onderzoekers pleiten voor meer betrouwbare ongevalsgegevens. Die “blijven onmisbaar voor het monitoren van verkeersveiligheidsontwikkelingen en het evalueren en verder verbeteren van het verkeersveiligheidsgevoel.” Verder merken ze op dat verkeersveiligheidsindicatoren (spi’s) “essentieel” zijn voor de risicogestuurde aanpak die centraal staat in het SPV. “Op dit moment ontbreken voor de meeste spi’s gegevens om de ontwikkeling op landelijk niveau te monitoren.”

Lees ook: Nieuwe verkeersveiligheidsplan streeft naar nul slachtoffers in 2030

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.