‘Onveilige situaties rond scholen na schorsen Stint’

Het verbod op de Stint zorgt voor onveilige situaties rond scholen bij het ophalen van kinderen voor de buitenschoolse opvang (bso). Sinds de elektrische bolderkar de weg niet meer op mag, zijn er bij belangenvereniging van ouders in de kinderopvang BOink al meerdere klachten binnengekomen over bijna-ongevallen.

Dat schrijven BOink, de brancheorganisatie Kinderopvang (BK) en Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Dinsdag gaat het Kamerdebat verder met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over de Stint. Van Nieuwenhuizen besloot het voertuig voorlopig te verbieden na een ongeval met een Stint in Oss dat aan vier kinderen het leven kostte.

Schoolplein

“Zorgwekkend, ook voor ouders en weggebruikers, is het wandelen door straten met grote groepen jonge kinderen waarbij complexe verkeersknooppunten moeten worden overgestoken”, zo schrijven de organisaties. “Het voordeel van de Stint is dat je deze op het schoolplein kunt parkeren. In plaats daarvan moeten kinderen nu vaak met busjes vervoerd worden en om ze daar veilig in te krijgen is soms spannend”, lichtte voorzitter Felix Rottenberg van brancheorganisatie Kinderopvang toe.

De belangenclubs pleiten voor de introductie van een nieuwe, verbeterde Stint, die wel de weg op kan. De Tweede Kamer steunt het huidige rijverbod.

Auteur: ANP

1 reactie op “‘Onveilige situaties rond scholen na schorsen Stint’”

Bert Nieboer|12.11.18|16:57

De Stint is in wezen een onding. Want het is een speciale bromfiets met een bromfietsplaatje. Hij zal dus zich dus als bromfiets moeten gedragen. Hij is met zijn afmetingen ver buiten de toegestane breedte die toegestaan is op het fietspad. Binnen de bebouwde kom zijn bromfietsen verbannen naar de rijbaan, en mogen dus niet op het fietspad.

En hoe lang is de stint er al? hoe deed men dit dan voorheen? Het is gewoon uit oogpunt van winstmaximalisatie van de instellingen.